Opnieuw meer vekeersdoden: verkeersbeleid moet Vlaams worden
Volgens cijfers van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe vielen er vorig jaar 837 verkeersdoden, een status quo ten opzichte van 2008. Maar het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid schat het totaal aantal doden op 955, rekening houdend met de slachtoffers die tot 30 dagen na het ongeval sterven. Dat is een stijging tegenover 2008 (922 doden). 
 
In 2010 zou het aantal verkeersdoden volgens de regeringsdoelstelling moeten dalen tot maximum 750. Nu de cijfers van 2009 bekend zijn, is het zo goed als zeker dat men deze doelstelling niet zal halen en dus deelt het Vlaams Belang het gematigd positivisme van staatssecretaris Schouppe niet.
 
Het is schrijnend te moeten vaststellen dat Vlaanderen wel degelijk inspanningen levert, maar dat Wallonië weinig of niets onderneemt om de verkeersveiligheid te verbeteren. In het Vlaams Gewest is het aantal ongevallen met 4,2 procent gedaald en ook het aantal dodelijke slachtoffers is gedaald tot 483. Het Waals Gewest daarentegen kent een stijging van het aantal ongevallen met 1,6 procent.
 
Vlaanderen int jaarlijks nog steeds ongeveer 83% van alle verkeersboetes (Wallonië slechts 5%), maar krijgt amper 56% van het geld terug via het Verkeersveiligheidsfonds. Een groot deel van de middelen waar het recht op heeft, wordt Vlaanderen dus ontzegd. Voor het Vlaams Belang is het dan ook duidelijk dat het volledige verkeersbeleid naar de gewesten moet worden overgeheveld. Een eigen beleid en meer middelen moeten Vlaanderen in staat stellen om een efficiënt verkeersbeleid te voeren en veel sneller een daling van het aantal verkeersongevallen te realiseren.