Parkeerproblemen in Antwerpen.
Het Antwerps parkeerbeleid blinkt niet uit in klantvriendelijkheid. De gemeenteraad – enkel Vlaams Belang–Vlott stemde tegen – keurde vorige maand de verhoging van de parkeertarieven, alsook de uitbreiding van het betalend parkeren goed. Dagelijks zijn de parkeerwachters op stap om te controleren of er wel degelijk betaald wordt. Antwerpen is de stad met de hoogste parkeertarieven in Vlaanderen. Maar Antwerpen heeft ook het minst klantvriendelijke parkeerbeleid. Er moet in het centrum tot 22 uur betaald wordt. Bij elke heraanleg van straten of pleinen sneuvelen parkeerplaatsen. Ook de betaalparkings worden alsmaar duurder. Randparkings aan de eindhaltes van trams en bussen van De Lijn zijn er in tegenstelling tot de andere Vlaamse centrumsteden amper (uitzondering is de parkeerzone op Linkeroever en op de grens Merksem/Schoten). Parkeren wordt in Antwerpen dus niet enkel duurder, maar ook steeds moeilijker.
Nu is ook het parkeergeleidingssysteem – de elektronische borden die de weg wijzen naar de betaalparkings en aanduiden hoeveel parkeerplaatsen in de parkings nog vrij zijn – buiten gebruik. De firma heeft het contract met de stad Antwerpen opgezegd en het zal nog maanden duren eer de automobilisten die in Antwerpen willen parkeren terug informatie over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen krijgen. Gemeenteraadslid Johan Van Brusselen drong bij de bevoegde schepen, Ludo Van Campenhout, aan om snel werk te maken van een alternatief. De administratieve molen maalt echter bijzonder traag en het zal dus nog maanden duren vooraleer alles opnieuw werkzaam is. De stad is misschien voor iedereen, maar toch wel iets minder voor de automobilisten die blijkbaar door Janssens en co uitgeperst worden als citroenen.