Sturing van verkeerslichten in Vlaanderen ruim onvoldoende !
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) implementeert en optimaliseert de groentijden van de verkeerslichten onder andere door middel van radar- en lusdetectoren die automatisch aangepast worden aan de hoeveelheid verkeer dat voorbijkomt. Binnen bepaalde marges kan men een verkeerslicht meer of minder groen laten zijn. Het is wel nodig dat de verkeerslichten en kruispunten op elkaar zijn ingespeeld en automatisch aan elkaar geschakeld. Dat is nu dikwijls niet het geval.
Tijdens de vorige legislatuur werd binnen het bevoegde agentschap een Groene Golf Team uitgebouwd. Het Groene Golf Team moet dus de wegbeheerders in Vlaanderen ondersteunen om de verkeerslichten slimmer te maken en op elkaar te laten inspelen. Als men dat zou doen, zoals men dat in Nederland al heeft gedaan, zou dat tientallen miljoenen euro aan filekosten besparen. In de file staan kost immers niet alleen tijd maar ook geld.
Anke Van dermeersch beklemtoonde dat tijdens de vorige legislatuur belooft werd dat men een actieplan zou opmaken, met de prioritaire assen, en welke systemen er zouden worden uitgerold met het oog op verkeerslichtenbeïnvloeding langs kruispunten.
Uit het antwoord van Minister Weyts bleek dat ondanks de beloftes er ter zake door de vorige Vlaamse regering weinig is klaar gespeeld : “We zullen dat in samenwerking met het bedrijfsleven en de lokale besturen moeten doen, eenvoudigweg omdat er weinig andere doeltreffende mogelijkheden zijn, tevens gelet op onze budgettaire en ruimtelijke beperkingen. We hebben weinig andere efficiënte mogelijkheden om op redelijk korte termijn werk te maken van een betere doorstroming. Dat zal vooral kunnen en moeten gebeuren met slimme mobiliteit. Ik zal met mijn administratie, AWV, het departement en het Verkeerscentrum samenwerken aan een nieuw beleid op het vlak van intelligente verkeerslichten, slimme netwerken en doorstroming. Ik wil bekijken of we ook nieuwe applicaties kunnen toepassen. (…) Ik wil absoluut stappen vooruit zetten, maar dat is niet eenvoudig, dat weet u ook. De beperkingen en moeilijkheden uit het verleden kwamen niet uit het niets. Ik deel alleszins die ambitie. De vragen naar de prioritaire assen gaan waarschijnlijk over het openbaar vervoer, waarbij De Lijn en AWV die samen in kaart hebben gebracht, onder andere via het overleg Doorstroming. We zullen in de beleidsnota een geografische focus bepalen die in het regeerakkoord al is aangehaald, namelijk de Vlaamse Ruit. In tweede instantie en erbij aansluitend zal de focus liggen op het woon-werkverkeer, op de job- en schoolbereikbaarheid. De proefopstellingen van Leuven en Gent worden verder uitgerold. We gaan versneld kijken wat we hieruit kunnen leren voor Antwerpen. Het Antwerpse project van de Verkeerscomputer heeft ook al wat jaren op de teller. Het loopt sinds 2010. We gaan dat ook versnellen.&rdquo
Ondertussen staan we nog steeds met zijn allen in overbodige files. Het creëeren van een groene golf is technisch perfect mogelijk en kan al een groot deel van overbodige files door gebrek aan doorstroming vermijden. Anke Van dermeersch zal niet nalaten de minister op geregelde tijdstippen aan te manen om het fileleed in Vlaanderen te beperken met alle mogelijke technische middelen die ter beschikking staan.