De taalrechten van de Brusselse Vlamingen
In het nieuwe politieke jaar gaat Vlaams Belang voluit de strijd aan tegen onveiligheid en massa-immigratie zonder de communautaire scheeftrekkingen in dit land uit het oog te verliezen. Dominiek Lootens zal als fractievoorzitter in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich vooral richten op de taalrechten van de Brusselse Vlamingen en ik steun hem daarin.
Om deze reden diende ik in de Senaat een voorstel van resolutie in over de niet toepassing van de taalwetgeving in de plaatselijke besturen van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest:
Dat de taalwetgeving in de Brusselse plaatselijke besturen grondig met voeten wordt getreden, is een open deur intrappen. Nochtans betreft het hier een wet van openbare orde. De taalwetgeving in Brussel is een typische transversale bevoegdheid waarover de Senaat haar licht kan doen schijnen. De wetgevende bevoegdheid ter zake berust immers bij de federale overheid, maar de toezichthoudende bevoegdheid op de toepassing ervan behoort tot die van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ook Vlaanderen is betrokken partij, gelet op het feit dat Vlaanderen de zorg voor de Brusselse Vlamingen mee voor haar rekening neemt.
Elk jaar brengt de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-hoofdstad een verslag uit over de toepassing van de taalwetgeving in de Brusselse plaatselijke besturen. Het jongste verslag handelt over het jaar 2014. In hetgeen hieronder volgt geven we de voornaamste resultaten uit dit jaarverslag weer.
I. De tweetaligheid van het personeel
Wetgevende bepalingen : met uitzondering van het vak- en werkliedenpersoneel dat niet in contact komt met het publiek moet iedereen die in dienst treedt van een Brussels plaatselijk bestuur eerst met succes een taalexamen bij Selor hebben afgelegd over zijn elementaire of voldoende kennis van de tweede taal. De vaste rechtspraak van de Raad van State en van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht stelt dat het attest over de kennis van de tweede taal bij Selor behaald dient te worden voor de benoeming en dat dit geldt voor “elke inbreng van personeel, zowel voor een tijdelijke, een voorlopige of een andere niet vaste benoeming, in stage of in vast verband” , kortom voor alle personeelsleden, ongeacht hun statuut.
De vicegouverneur is belast met de controle op de naleving van deze bepalingen en moet aanstellingen die daarmee strijdig zijn schorsen (art. 65 SWT). Om deze controle mogelijk te maken moeten de Brusselse plaatselijke besturen alle besluiten die betrekking hebben op benoemingen of bevorderingen naar de vicegouverneur doorsturen (art. 62, § 2 SWT). Door de vicegouverneur geschorste besluiten kunnen vervolgens door de gemeenten worden ingetrokken. Gebeurt dat niet, dan moeten deze besluiten worden vernietigd door de voogdijoverheid over de plaatselijke besturen. Voor de Brusselse gemeenten is dat de minister van de Brusselse regering belast met de voogdij over de gemeenten; voor de OCMW’s zijn dat de twee collegeleden van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie belast met de voogdij over de Brusselse OCMW’s. Volgens de rechtspraak van de Raad van State is deze vernietigingsbevoegdheid niet facultatief, maar verplichtend en is “een abdicatie [hiervan door de toezichthoudende overheid] wederrechtelijk”. Worden de door de vicegouverneur geschorste dossiers evenwel niet vernietigd door de toezichthoudende overheid binnen de daartoe voorziene termijn, dan heeft dit tot gevolg dat de betrokken aangeworven personeelsleden, hoewel wederrechtelijk in dienst, verder ongestoord in dienst kunnen blijven.
Aanvankelijk gold het toezicht van de vicegouverneur ook de Brusselse lokale politie en de OCMW-ziekenhuizen. Sinds de invoering van de meergemeentepolitiezones vanaf 1 januari 2001 en sinds de oprichting van de IRIS-structuur voor de Brusselse OCMW-ziekenhuizen sturen deze besturen hun benoemingsdossiers evenwel niet meer door naar de vicegouverneur onder het mom dat zij daartoe krachtens hun nieuwe structuur niet meer verplicht zouden zijn. Hoewel zij onderhevig blijven aan de bepaling van de taalwetgeving, ontsnappen zij sindsdien aan elke controle vanwege de vicegouverneur en dus aan elke controle wat de toepassing van de taalwetgeving betreft. Daardoor heeft niemand nog zicht of en in hoeverre de bepalingen van de taalwet in bestuurszaken nog door deze besturen worden toegepast.
A. De gemeenten
1. Globaal beeld
a. Schorsingen door de vicegouverneur
Totalen 2014. De vicegouverneur kreeg in totaal 1247 dossiers binnen. Hiervan waren er 487 legaal (in orde met de taalvoorschriften, de betrokkenen beschikten dus over het vereiste taalattest) en niet minder dan 760 illegaal, dus niet in orde met de taalvoorschriften. 60,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van alle dossiers was dus niet in orde met de taalvoorschriften. Toch schorste de vicegouverneur slechts 520 van de 760 illegale aanstellingen. Dat is 41,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van het totaal aantal dossiers. Tegen de wet in liet de vicegouverneur 242 dossiers (19,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}) passeren voor “tewerkstellingen van zeer korte duur om de continuïteit van de dienst te verzekeren”.
Totalen in historisch perspectief. In historisch perspectief betekent dit dat het aantal illegale benoemingen ongeveer op dezelfde hoogte als de twee voorgaande jaren blijft (tabel 1).
Tabel 1: percentage illegale benoemingen wegens gebrek aan kennis van de tweede taal in de Brusselse gemeenten 1995-2014
Jaar {5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} illegale benoemingen
1995 27{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1996 22{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1997 21,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1998 26{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1999 31,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2000 33{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2001 49,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2002 58{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2003 59{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2004 60{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2005 61,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2006 61,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2007 64{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2008 63{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2009 70{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2010 69,3{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2011 69,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2012 58,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2013 60,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2014 60,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Totalen 2014 per taalgroep. Men kan de gegevens ook opsplitsen per taalgroep. Voor de Nederlandstaligen was 43{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de aanstellingen illegaal, voor de Franstaligen 64{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}. Het aantal illegale benoemingen ligt voor wat de Franstalige ambtenaren betreft dus een flink stuk hoger dan bij de Vlaamse ambtenaren. Bovendien is de impact daarvan op de dienstverlening veel groter omdat het contingent Franstalige ambtenaren veel groter is dan het contingent Vlaamse ambtenaren.
Totalen 2014 volgens statuut. Voor wat de situatie per statuut betreft ziet het beeld er als volgt uit.
Voor de statutairen zijn 367 personeelsleden legaal benoemd (68 N en 299 F), maar 36 (of 8,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}) personeelsleden illegaal (1 N en 35 F). Het aantal illegale benoemingen blijft voor de statutairen voorlopig dus beperkt tot iets minder dan 1 op 10. Toch is ook hier reden tot ongerustheid. Het is pas heel recent dat op statutair vlak op ruimere schaal (Franstalige) illegale benoemingen worden verricht. De vicegouverneur stelde hierover in zijn jaarverslag 2011: “Wel zien we dat in 2011 het aantal statutaire aanstellingen dat bij gebrek aan taalbrevet moest worden geschorst, een veel hoger aantal (43) en percentage (12{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}) bereikte dan in de vorige jaren. In 2010 dienden slechts 23 (7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}) van de statutaire aanstellingen geschorst te worden en in 2009 slechts 8 (2,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}).” In zijn besluiten stelde hij voor 2011 dan ook: “De belangrijkste negatieve evolutie is de toename van het aantal beslissingen inzake statutaire personeelsleden dat niet conform de bestuurstaalwetgeving is.” Ook in 2014 blijft deze trend dus aanwezig, zij het op een iets lager niveau. De Franstalige politici beweren al decennia, tegen de taalwet en de rechtspraak in, dat contractuelen niet onderworpen zouden zijn aan de taalwet en overtreden daar dan ook al lang op grote schaal de taalwet. De laatste jaren laten de Franstaligen de maskers volledig vallen en wordt voortaan ook op het vlak van de vast benoemden de taalwet ongegeneerd geschonden.
Voor wat de contractuelen betreft, krijgen we het omgekeerde beeld en is de situatie, zoals al vele jaren, dramatisch. Slechts 120 (14,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}) van de 844 aanstellingen zijn legaal. Anders gesteld: bijna 9 van de 10 contractuele aanstellingen zijn illegaal. Bij de Nederlandstaligen is ‘nog’ 27,3{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de contractuele aanstellingen legaal; bij de Franstaligen echter nauwelijks 12,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}.
b. Intrekking van beslissingen
Wanneer de vicegouverneur een beslissing van een gemeente wegens niet-conformiteit met de taalwet schorst, kan deze gemeente deze beslissing intrekken. Dat gebeurt echter bijna nooit. Van de 518 geschorste dossiers werden er door de gemeenten 2 ingetrokken. Dat is 0,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}. In de praktijk kan dus worden gesteld dat bijna geen enkel besluit omtrent illegale aanstellingen door de gemeenten wordt ingetrokken. De gemeenten beschouwen het dus als de normaalste zaak dat zij de taalwet kunnen en mogen overtreden.
c. Vernietigingen door de Brusselse minister bevoegd voor de plaatselijke besturen
Totalen 2014. Vervolgens is het aan de voogdijoverheid om deze beslissingen te vernietigen. Zoals eerder gesteld is dit een wettelijke verplichting voor de voogdij en geen keuzeoptie. Van geen enkele door de vicegouverneur geschorste beslissing, werd hem meegedeeld dat zij door de voogdijoverheid werd vernietigd. De vicegouverneur voegt er wel aan toe dat de voogdijoverheid hem niet altijd in kennis stelt van dossiers die door haar worden vernietigd. Desalniettemin kan worden besloten dat de voogdijoverheid hier totaal in gebreke blijft en een van de hoofdverantwoordelijken is voor de totale uitholling van de toepassing van de taalwetgeving door de Brusselse plaatselijke besturen.
Totalen in historisch perspectief. Zoals onder meer uit onderstaande tabel blijkt, is het een historisch gegeven dat de voogdijoverheid zo goed als geen enkel benoemingsdossier dat in strijd is met de taalwet vernietigt.
Tabel 2. Percentage door de Brusselse minister bevoegd voor plaatselijke besturen vernietigde besluiten van gemeenten die door de vicegouverneur waren geschorst 2008-2014
2008 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2009 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2010 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2011 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2012 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2013 0,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2014 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2. De afzonderlijke gemeenten
Het beeld per gemeente is erg variërend, zoals tabellen 3 en 4 aantonen.
Tabel 3. Benoemingen in de afzonderlijke Brusselse gemeenten in 2014, aantal dossiers en percentage illegale benoemingen
Gemeente Aantal dossiers percent illegaal
Anderlecht 103 54,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Brussel 281 53,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Elsene 93 61,3{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Etterbeek 108 63,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Evere 34 64,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ganshoren 2 100,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Jette 66 74,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Koekelberg 22 54,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Oudergem 26 65,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Schaarbeek 80 57,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Agatha-Berchem 6 66,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Gillis 103 68,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Jans-Molenbeek 12 75,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Joost-ten-Node 50 74,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Lambrechts-Woluwe 48 52,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Pieters-Woluwe 30 63,3{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ukkel 91 45,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Vorst 90 87,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Watermaal-Bosvoorde 2 50,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Tabel 4. Procentueel aantal illegale benoemingen in de afzonderlijke Brusselse gemeenten in 2014, gegroepeerd volgens aantal gemeenten per schijf van 10{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} illegale Aantal
benoemingen gemeenten
0-10{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
10,1-20{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
20,1-30{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
30,1-40{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
40,1-50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2
50,1-60{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5
60,1-70{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 7
70,1-80{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3
80,1-90{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1
90,1-100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1
Alle Brusselse gemeenten komen zwaar tekort wat het naleven van de taalwet betreft. Maar toch zijn er belangrijke verschillen te noteren. In slechts 2 van de 19 gemeenten is de helft of meer dan de helft van de aanstellingen in overeenstemming met de taalwet; in de 17 andere gemeenten is meer dan de helft van de aanstellingen illegaal. Binnen deze groep is de omvang van het aantal illegale aanstellingen nog vrij uiteenlopend, met als recordhouder Ganshoren, waar 100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van alle aanstellingen in 2014 illegaal was. Omwille van het kleine absolute aantal betrekkingen waarover het in dit geval gaat, is dit beeld voor deze gemeente evenwel wellicht niet zo representatief. Deze vrij uiteenlopende resultaten tonen in alle geval aan dat sommige gemeenten er wel degelijk gedeeltelijk in slagen om tweetalige personeelsleden aan te werven. Het argument van de Franstaligen dat er geen tweetaligen te vinden zijn en dat zij dus genoodzaakt zijn om voor de continuïteit van de dienst eentaligen aan te werven, wordt hiermee toch wel voor een stuk ontkracht. Bij veruit de meeste gemeenten moet in alle geval een absolute onwil worden vastgesteld om inspanningen te doen om tweetaligen aan te werven. Het op dit vlak onbestaande toezicht van de voogdijoverheid is daar zonder twijfel niet vreemd aan.
B. De OCMW’s
1. Globaal beeld
a. Schorsingen door de vicegouverneur
Totalen 2014. In 2014 kwamen er 1599 dossiers van aanstellingen door de OCMW’s binnen bij de vicegouverneur. Daarvan waren er slechts 222 in overeenstemming met de taalwet en niet minder dan 1377 was illegaal. Dat betekent dat 86,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van alle dossiers illegaal was. Toch schorste de vicegouverneur slechts 574 van de 1377 illegale dossiers, dat is zo’n 35,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van alle dossiers, net iets minder dan voor de gemeenten. Tegen de wet in liet hij niet minder dan 803 illegale dossiers (50,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}) ongemoeid voor “tewerkstellingen van zeer korte duur om de continuïteit van de dienst te verzekeren”.
Totalen in historisch perspectief. In historisch perspectief (tabel 5) blijkt dat na een licht dalende trend van 2008 tot 2012, er terug een opwaartse beweging is van het aantal illegale aanstellingen in de Brusselse OCMW’s, en in 2014 opnieuw piekt na de historische records die in de jaren 2004-2008 werden geregistreerd. Het aantal illegale aanstellingen blijft absoluut onaanvaardbaar hoog.
Tabel 5: percentage illegale aanstellingen in de Brusselse OCMW’s 1995-2012
Jaar {5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} illegale aanstellingen
1995 36{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1996 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1997 44{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1998 73{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
1999 75{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2000 69{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2001 82{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2002 81{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2003 82,50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2004 88{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2005 90{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2006 91{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2007 87{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2008 91{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2009 86{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2010 86{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2011 85{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2012 80{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2013 83{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2014 86{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Totalen 2014 per taalgroep. Net zoals voor de gemeenten noteren we hier vergelijkbare verhoudingen in het aantal illegale aanstellingen als we ze per taalgroep opsplitsen. Bij de Nederlandstaligen is 50,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de aanstellingen illegaal, bij de Franstaligen niet minder dan 87,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}. Voor beide groepen ligt dat hoger dan voor de gemeenten, maar vooral bij de Franstaligen is het verschil groter. Wat we voor de gemeenten konden vaststellen, is hier nog meer van toepassing: door het absolute overwicht van de Franstaligen in de OCMW’s, is de impact ervan op de dienstverlening voor de Nederlandstaligen hierdoor zeer negatief.
Totalen 2014 volgens statuut. Bij de statutairen zijn veruit de meeste benoemingen in de OCMW’s merkwaardig genoeg nog altijd legaal: 163 statutaire aanstellingen (27 N en 136 F) zijn legaal en 21 (1 N en 20 F) of 11,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} is illegaal. Ook voor de OCMW’s zien we dus in 2014 het fenomeen opduiken dat er bij de vast benoemden meer en meer illegale aanstellingen zijn, wat de voorgaande jaren omzeggens niet het geval was.
Maar het is vooral op het vlak van de contractuelen dat het hek al jarenlang helemaal van de dam is. Van de 1415 contractuele aanstellingen (49 N en 1366 F) zijn er slechts 59 (11 N en 48 F), of 4,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} in overeenstemming met de taalwet. 95,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de contractuelen in de OCMW’s werden in 2014 dus in strijd met de taalwet aangeworven.
b. Intrekking van beslissingen
Van de 574 door de vicegouverneur geschorste beslissingen werden er zegge en schrijve 0 (nul) door de OCMW’s ingetrokken. Ook de OCMW’s vinden het bijgevolg absoluut geoorloofd zich niets aan te trekken van de taalwetgeving.
c. Vernietigingen door de Brusselse collegeleden bevoegd voor de plaatselijke besturen
Totalen 2014. De vicegouverneur geeft in zijn jaarverslag te kennen dat hij van geen enkele vernietiging door de twee collegeleden van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) kennis heeft. Ook hier blijft de toezichthoudende overheid dus helemaal in gebreke.
Totalen in historisch perspectief. Net zoals bij de gemeenten kan worden vastgesteld dat het vernietigingsbeleid van onwettige aanstellingen door de collegeleden van de GGC nagenoeg onbestaande is.
Tabel 6. Percentage door de collegeleden van de GGC vernietigde besluiten van OCMW’s die door de vicegouverneur waren geschorst 2008-2014
2008 0,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2009 0,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2010 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2011 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2012 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2013 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2014 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
2. De afzonderlijke OCMW’s
Tabel 7. Aanstellingen in de afzonderlijke Brusselse OCMW’s in 2014, aantal dossiers en percentage illegale aanstellingen
OCMW Aantal dossiers percent illegaal
Anderlecht 33 87,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Brussel 351 83,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Elsene 91 86,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Etterbeek 131 94,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Evere 48 79,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ganshoren 32 100,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Jette 55 85,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Koekelberg 15 80,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Oudergem 39 82,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Schaarbeek 140 97,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Agatha-Berchem 29 89,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Gillis 84 85,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Jans-Molenbeek 139 82,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Joost-ten-Node 77 80,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Lambrechts-Woluwe 36 88,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Pieters-Woluwe 46 73,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ukkel 132 76,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Vorst 86 100,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Watermaal-Bosvoorde 34 79,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Tabel 8. Procentueel aantal illegale aanstellingen in de afzonderlijke Brusselse OCMW’s in 2012, gegroepeerd volgens aantal OCMW’s per schijf van 10{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} illegale Aantal
aanstellingen OCMW’s
0-10{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
10,1-20{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
20,1-30{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
30,1-40{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
40,1-50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
50,1-60{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
60,1-70{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
70,1-80{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 6
80,1-90{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 9
90,1-100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 4
In vergelijking met de gemeenten is het beeld voor de OCMW’s zoals te verwachten een stuk negatiever. Alle OCMW’s overtreden op de meest flagrante wijze de taalwet door als regel in essentie eentaligen aan te werven en als uitzondering op de regel tweetaligen. Bij alle OCMW’s is meer dan 7 op de 10 aanwervingen illegaal.
II. De verdeling van de betrekkingen over de taalgroepen
Wetgevende bepalingen: concreet moet er voor de hogere betrekkingen pariteit zijn. Voor de lagere betrekkingen moet minstens 25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de betrekkingen aan elke taalgroep toekomen.
A. De gemeenten
1. De hogere betrekkingen
De vicegouverneur verstrekt hierover een aantal cijfers die, in tegenstelling tot zijn voorgaande jaarverslagen, nu wel recent en dus representatief zijn . Het beeld ziet er als volgt uit:
Tabel 9. Verdeling van de hogere betrekkingen in de Brusselse gemeenten
Gemeente NL abs NL {5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} F abs F{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Anderlecht 15 52{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 14 48{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Brussel 24 45{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 29 55{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Elsene 5 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Etterbeek 1 8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 11 92{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Evere 3 37{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 63{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ganshoren 1 17{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 83{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Jette 7 26{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 20 74{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Koekelberg 1 17{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 83{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Oudergem 4 57{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3 43{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Schaarbeek 10 40{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 15 60{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Agatha-Berchem 3 37{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 63{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Gillis 1 8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 12 92{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Jans-Molenbeek 5 45{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 6 55{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Joost-ten-Node 2 67{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1 33{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Lambrechts-Woluwe 3 20{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 12 80{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Pieters-Woluwe 3 33{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 6 66{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ukkel 8 44{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 10 56{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Vorst 3 37{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 63{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Watermaal-Bosvoorde 1 25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3 75{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Totaal 100 37{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 172 63{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Slechts in 1 van de 19 gemeenten wordt de voorgeschreven pariteit gerespecteerd. In 4 andere gemeenten kan worden gesteld dat dit in de praktijk ook het geval is. Het betreft hier gemeenten met een oneven aantal topfuncties, waarbij uit de aard der dingen geen volslagen pariteit kan worden bereikt en het verschil in aantal functies verdeeld over de taalgroepen niet groter dan 1 is. In 3 van deze gemeenten zijn de Nederlandstaligen in het voordeel; in de overblijvende gemeente de Franstaligen. Voor de hogere betrekkingen wordt in slechts een kwart van de Brusselse gemeenten de voorgeschreven pariteit dus nageleefd. Daarnaast zijn er 14 gemeenten waar dat niet het geval is. In deze 14 gemeenten zijn het altijd de Nederlandstaligen die ondervertegenwoordigd zijn. Dikwijls is deze ondervertegenwoordiging zeer uitgesproken, zodat er niet meer sprake kan zijn van een tijdelijk onevenwicht, maar wel van een bewust beleid om de pariteitsregel niet na te leven. Globaal genomen komen we daardoor uit op een verhouding van 63 F en 37 N. Een duidelijke scheeftrekking. Hierdoor worden 36 topbetrekkingen aan de Nederlandstaligen onthouden ten voordele van Franstaligen, waar zij nochtans bij wet recht op hebben.
2. De lagere betrekkingen
Voor de lagere betrekkingen geeft de vicegouverneur in geen enkel van zijn jaarverslagen cijfers over een verdeling over de taalgroepen. Aangezien de wetgever stelt dat minstens 25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} “van de te begeven betrekkingen” aan elke taalgroep moet toekomen, betekent dit in de praktijk, volgens de rechtspraak van de Raad van State, dat sinds de inwerkingtreding van deze bepaling in 1963 er door de gemeenten tellingen hadden moeten worden bijgehouden van de betrekkingen die zij hebben opengesteld en dat hiervan cumulatief de optelling had moeten worden gemaakt om te kunnen bepalen of deze verhoudingen in acht worden genomen. Voor zover we weten werden deze tellingen evenwel niet bijgehouden. Ook naar de actuele stand van zaken met betrekking tot de werkelijke taalverhoudingen in het personeelsbestand van de Brusselse gemeenten is het raden, vermits dit angstvallig geheim wordt gehouden. Op een enkele uitzondering na, worden parlementaire vragen hierover onbeantwoord gelaten. Men kan echter wel een benaderend beeld van de taalverhoudingen krijgen op basis van de dossiers die bij de vicegouverneur jaarlijks worden ingediend. In onderstaande tabellen geven we daarvan een overzicht voor het jaar 2014.
Tabel 10. In 2014 bij de vicegouverneur ingekomen dossiers per gemeente, opgedeeld per taalgroep (absoluut en in percent)
Gemeente NL abs NL{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} F abs F{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} Totaal
Anderlecht 16 15,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 87 84,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 103
Brussel 68 24,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 213 75,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 281
Elsene 6 6,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 87 93,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 93
Etterbeek 6 5,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 102 94,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 108
Evere 10 29,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 24 70,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 34
Ganshoren 0 0,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2 100,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2
Jette 10 15,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 56 84,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 66
Koekelberg 4 18,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 18 81,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 22
Oudergem 3 11,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 23 88,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 26
Schaarbeek 9 11,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 71 88,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 80
Sint-Agatha-Berchem 1 10,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 90,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 6
Sint-Gillis 6 5,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 97 94,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 103
Sint-Jans-Molenbeek 3 25,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 9 75,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 12
Sint-Joost-ten-Node 2 4,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 48 96,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 50
Sint-Lambrechts-Woluwe 4 8,3{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 44 91,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 48
Sint-Pieters-Woluwe 4 13,3{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 26 86,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 30
Ukkel 10 11,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 81 89,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 91
Vorst 5 5,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 85 94,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 90
Watermaal-Bosvoorde 1 50,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1 50,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2
Totaal 168 13,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1079 86,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1247
Tabel 11. Synthese van tabel 10, per schijven van 5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} aandeel NL aantal gemeenten
0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1
0,1-5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1
5,1-10{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 6
10,1-15{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 4
15,1-20{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3
20,1-25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2
25+ {5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2
Uit deze gegevens mag blijken dat er voor de verdeling van de lagere betrekkingen grote scheeftrekkingen plaatsgrijpen. Slechts in 2 van de 19 gemeenten kregen de Nederlandstaligen (iets meer dan het) hen wettelijk voorgeschreven minimumaandeel van 25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de jobs toegewezen. Voor één van deze twee gemeenten is dit resultaat bovendien niet representatief omdat het in totaal slechts om twee betrekkingen gaat. In de meeste gemeenten wordt dit minimumaandeel evenwel op verre na niet bereikt. Integendeel, in de meeste gemeenten komen de Nederlandstaligen nauwelijks aan bod. Dat blijkt ook uit de totalen. In zijn globaliteit kregen de Nederlandstaligen in 2014 slechts 13,5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de te begeven lagere betrekkingen in de Brusselse gemeenten, nauwelijks de helft van het absolute minimum dat hen wettelijk gezien moet toekomen. De Nederlandstaligen kregen 168 jobs, maar 144 jobs die hen minstens eveneens moesten toekomen, werden hen niet gegund en aan Franstaligen gegeven.
We herinneren eraan dat het hier slechts over de aanwervingen in de 19 Brusselse gemeenten gaat over één enkel jaar en niet om de voltallige personeelsformatie van deze gemeenten. Moest deze laatste in rekening kunnen worden gebracht, dan zal daaruit blijken dat de Nederlandstaligen, tegen de wet in, in de Brusselse gemeenten wellicht duizend of meer betrekkingen worden onthouden. Bij gebrek aan recente gegevens kan dit evenwel niet zwart op wit worden aangetoond.
B. De OCMW’s
1. De hogere betrekkingen
Tabel 12. Verdeling van de hogere betrekkingen in de Brusselse OCMW’s
OCMW NL abs NL {5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} F abs F{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Anderlecht 2 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Brussel 15 48{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 16 52{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Elsene 2 22{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 7 78{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Etterbeek 2 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Evere 1 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ganshoren 2 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Jette 3 60{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2 40{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Koekelberg 0 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2 100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Oudergem 0 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 2 100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Schaarbeek 4 27{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 11 73{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Agatha-Berchem 2 100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0 0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Gillis 2 40{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3 60{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Jans-Molenbeek 4 44{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 56{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Joost-ten-Node 1 25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3 75{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Lambrechts-Woluwe 4 29{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 10 71{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Sint-Pieters-Woluwe 1 25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3 75{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Ukkel 1 17{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5 82{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Vorst 3 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 3 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Watermaal-Bosvoorde 1 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1 50{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
Totaal 47 37{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 80 63{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
De situatie inzake pariteit voor de hogere betrekkingen is gemiddeld genomen dezelfde in de OCMW’s als in de gemeenten. In 6 van de 19 OCMW’s wordt de voorgeschreven pariteit effectief bereikt. Daarnaast zijn er nog 4 andere OCMW’s waar dat bij benadering het geval is. Het betreft hier OCMW’s met een oneven aantal topfuncties, waarbij uit de aard der dingen geen volslagen pariteit kan worden bereikt en het verschil in aantal functies verdeeld over de taalgroepen niet groter dan 1 is. Voor de hogere betrekkingen wordt in ongeveer de helft van de Brusselse OCMW’s de voorgeschreven pariteit dus min of meer nageleefd. Daarnaast zijn er 9 OCMW’s waar dat niet het geval is. In 1 OCMW (Sint-Agatha-Berchem) zijn de Nederlandstaligen oververtegenwoordigd. In de 8 overblijvende OCMW’s zijn de Franstaligen uitgesproken oververtegenwoordigd. In deze laatste gevallen kan er bijgevolg geen sprake meer zijn van een tijdelijk onevenwicht, maar wel van een bewust beleid om de pariteitsregel niet na te leven. Globaal genomen komen we daardoor uit op een verhouding van 80 F en 47 N. Een duidelijke scheeftrekking. Hierdoor worden 16,5 topbetrekkingen aan de Nederlandstaligen onthouden ten voordele van Franstaligen.
2. De lagere betrekkingen
Dezelfde opmerkingen die voor de gemeenten werden gemaakt, gelden ook hier. De cijfers zijn de volgende:
Tabel 13. In 2014 bij de vicegouverneur ingekomen dossiers per OCMW, opgedeeld per taalgroep (absoluut en procentueel)
OCMW NL abs NL {5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} F abs F{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} Totaal
Anderlecht 1 3,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 32 97,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 33
Brussel 17 4,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 334 95,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 351
Elsene 6 6,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 85 93,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 91
Etterbeek 0 0,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 131 100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 131
Evere 1 2,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 47 97,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 48
Ganshoren 5 15,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 27 84,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 32
Jette 5 9,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 50 90,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 55
Koekelberg 1 6,7{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 14 93,3{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 15
Oudergem 0 0,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 39 100,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 39
Schaarbeek 5 3,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 135 96,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 140
Sint-Agatha-Berchem 4 13,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 25 86,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 29
Sint-Gillis 5 5,9{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 79 94,1{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 84
Sint-Jans-Molenbeek 12 8,6{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 127 91,4{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 139
Sint-Joost-ten-Node 4 5,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 73 94,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 77
Sint-Lambrechts-Woluwe 1 2,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 35 97,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 36
Sint-Pieters-Woluwe 0 0,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 46 100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 46
Ukkel 9 6,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 123 93,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 132
Vorst 0 0,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 86 100,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 99
Watermaal-Bosvoorde 0 0,0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 34 100{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 34
Totaal 77 4,8{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1522 95,2{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1599
Tabel 14. Synthese van tabel 13, per schijven van 5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d}
{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} aandeel NL aantal OCMW’s
0{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5
0,1-5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 5
5,1-10{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 7
10,1-15{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1
15,1-20{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 1
20,1-25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
25+{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} 0
Uit deze gegevens kan maar één conclusie worden getrokken en dat is dat de verdeling van de lagere betrekkingen in de OCMW’s dramatisch uitvallen ten nadele van de Nederlandstaligen. In geen enkel OCMW wordt de minimumverhouding van 25{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de betrekkingen gehaald of zelfs maar enigszins benaderd. Voor de rest is het huilen met de pet op. In 5 OCMW’s kregen de Nederlandstaligen zelfs geen enkele betrekking toebedeeld. Globaal genomen kregen de Nederlandstaligen in 2014 nog niet eens 5{5a8ca0671fa48b7b0b3da73106a162f31624acb055d68eba393e0cab43ff1f3d} van de betrekkingen in de OCMW’s, dat is minstens vijfmaal te weinig dan waar ze wettelijk recht op hebben. De Nederlandstaligen kregen slechts 77 jobs, dat zijn er niet minder dan 323 te weinig van wat hen minimaal volgens de wet had moeten toekomen.
III. Besluiten
Het is algemeen geweten dat sinds de voogdij over de Brusselse gemeenten in deze aangelegenheid is overgegaan naar de Brusselse gewestelijke instanties, de vernietiging van onwettige benoemingen in de Brusselse plaatselijke besturen zo goed als dode letter is geworden. Meer zelfs, de Brusselse gewestelijke voogdijinstanties hebben er alles aan gedaan om de toepassing van de taalwetgeving in Brussel grondig, en met succes, te saboteren. In dit verband kan worden herinnerd aan het afsluiten van het zogenaamde taalhoffelijkheidsakkoord in de schoot van de Brusselse regering, dat in feite niets anders dan een taalwetovertredingsakkoord was, en dat zijn neerslag heeft gekregen in omzendbrieven van 19 november 1997, 18 en 19 juli 2002 en 14 en 29 oktober 2004. Hoewel de Raad van State deze omzendbrieven heeft geschorst en vervolgens vernietigd omdat zij manifest in strijd zijn met de taalwet in bestuurszaken, worden de bepalingen ervan tot op de dag van vandaag nog altijd feitelijk toegepast, zowel door de vicegouverneur in zijn schorsingsbeleid als door de Brusselse gewestelijke voogdijinstanties in hun vernietigingsbeleid. De Raad van State heeft immers duidelijk gesteld dat argumenten als de efficiëntie en de continuïteit van de dienstverlening niet kunnen worden ingeroepen om de taalwet in bestuurszaken naast zich neer te leggen . Voor wat de Brusselse gewestelijke voogdijinstanties betreft, heeft de Raad van State even duidelijk gesteld dat geschorste benoemingen verplicht moeten worden vernietigd door de bevoegde minister of collegeleden. Hiermee leggen de vicegouverneur en de Brusselse gewestelijke voogdijinstanties de nochtans zeer duidelijke arresten van het hoogste rechtscollege van het land dus gewoon naast zich neer.
In de Brusselse plaatselijke besturen heerst bijgevolg, mee ten gevolge van het falen van de toezichthoudende instanties, de totale illegaliteit wat de naleving van de taalwetgeving betreft. Het gevolg hiervan is dat de wettelijk voorgeschreven tweetaligheid van de diensten via de tweetaligheid van het personeel vaak dode letter is en dat de Nederlandstaligen vele honderden banen die hen wettelijk toekomen worden ontstolen door het niet naleven van de bepalingen inzake de verdeling van de betrekkingen over de taalgroepen.
Dit alles blijkt ook voor het jaar 2014 uit het jaarverslag van de vicegouverneur. Wat de voorgeschreven tweetaligheid van de personeelsleden betreft, wordt de taalwet in die mate overtreden, dat er (al lang) geen sprake meer is van tweetaligheid van de dienst via tweetalige personeelsleden. In de gemeenten beschikte in 2014 6 op de 10 nieuw aangeworven personeelsleden niet over het nodige attest over hun kennis van de tweede taal. Voor de OCMW’s loopt dit aantal zelfs op tot 8,5 op de 10 aanwervingen. Het is dan ook niet te verwonderen dat Nederlandstaligen die in contact komen met personeelsleden van de Brusselse plaatselijke besturen heel dikwijls niet of niet op een aanvaardbare manier in hun eigen taal te woord kunnen worden gestaan. Op dit vlak is de taalwet met andere woorden voor een groot stuk dode letter.
Hetzelfde geldt voor wat de verdeling van de betrekkingen over de taalgroepen betreft. Voor de hogere betrekkingen wordt bij wet pariteit voorgeschreven. Deze wordt – ten nadele van de Nederlandstaligen uiteraard – niet gehaald, niet in de gemeenten, noch in de OCMW’s. Toch blijven de scheeftrekkingen op dat vlak nog enigszins binnen de perken. Voor wat de lagere betrekkingen betreft, het gros van de jobs dus, zijn er evenwel enorme scheeftrekkingen. In de gemeenten wordt de Nederlandstaligen bijna de helft van de jobs die hen minimaal toekomen onthouden. In de OCMW’s is de situatie nog veel dramatischer. Daar wordt de Nederlandstaligen niet eens één vijfde toegekend van waar ze minimaal wettelijk recht op hebben.
Voor de OCMW’s en de gemeenten samen kan voor 2014 alvast worden vastgesteld dat hen niet minder dan 467 jobs uit de lagere kaders werden ontstolen waar ze wettelijk recht op hebben. Neem daarbij nog 52,5 jobs uit de topkaders en we komen tot niet minder dan 520 jobs die de Nederlandstaligen moeten derven.
Daarbij moet er nogmaals op worden gewezen dat het hier slechts gaat om een momentopname inzake de aanwervingen voor het jaar 2014 alléén en niet om de totale personeelsbezetting van de Brusselse gemeenten en OCMW’s die volgens de wet in rekening moet worden gebracht. Er kan evenwel geen twijfel over bestaan dat wanneer de werkelijke personeelsformaties in kaart zouden kunnen worden gebracht, hieruit zou blijken dat de Nederlandstaligen ettelijke duizenden betrekkingen die hen bij wet toekomen in de Brusselse gemeenten en OCMW’s worden ontstolen.
De Nederlandstaligen worden met andere woorden permanent en op grootschalige wijze gerold in Brussel. Maar er is geen haan die ernaar kraait…
IV. Politieke maatregelen zijn nodig
Het verslag van de vicegouverneur toont dus nog maar eens aan wat al veel langer gekend is: de taalwet wordt in Brussel door de plaatselijke besturen op geen enkele wijze nageleefd. De gevolgen daarvan voor de Nederlandstaligen zijn dramatisch: er is zo goed als geen tweetaligheid van de dienst en er worden duizenden betrekkingen aan de Nederlandstaligen ontstolen.
De redenen waarom dit zo is, zijn eveneens gekend en worden andermaal bevestigd in deze analyse van het jaarverslag van de vicegouverneur. De voogdij, die bij de Brusselse regeringsinstanties ligt, is onbestaande. De voogdijoverheid vernietigt, tegen de wet en de rechtspraak van de Raad van State in, geen enkele door de vicegouverneur geschorste illegale aanstelling. En zelfs de vicegouverneur laat, eveneens tegen de wet in, een belangrijk deel van de illegale aanstellingen die hij moet schorsen, onbestraft passeren. Ook blijkt hoe zwak de vicegouverneur staat om zijn controleopdrachten tot een goed einde te brengen. Voor wat de controle op de correcte verdeling van de betrekkingen over de taalgroepen betreft, beschikt de man in veruit de meeste gevallen niet over de meest elementaire informatie om deze opdracht te kunnen uitoefenen. Het ligt dan ook voor de hand, zoals ook uit zijn jaarverslagen blijkt, dat de vicegouverneur geen enkele aanstelling heeft geschorst wegens het niet naleven van de voorgeschreven taalverhoudingen, hoewel dat wettelijk gezien ook tot zijn takenpakket behoort. Dit alles maakt dat de plaatselijke besturen vrij spel hebben om de taalwet naar hartenlust met de voeten te treden, steeds ten nadele van de Nederlandstaligen. Hun Franstalige bestuurders maken daar dan ook gretig gebruik van, want niemand legt hen een strobreed in de weg.
Om daaraan paal en perk te stellen, is bijgevolg wetgevend ingrijpen noodzakelijk. Want vergeten we niet dat ook de federale overheid hier haar verantwoordelijkheid draagt en ontloopt. Het is immers de federale overheid die bevoegd is over de taalwetgeving in Brussel. Het is dus zij, wanneer zij vaststelt dat de wetgevende bepalingen niet worden nageleefd en de bestaande controle- en sanctioneringsmechanismen niet voldoen, die deze mechanismen kan en moet veranderen. Volgende maatregelen zijn volgens de indieners nodig om hier orde op zaken te stellen:
– In allereerste instantie moet de voogdij inzake taalaangelegenheden die momenteel bij de Brusselse regeringsinstanties berust (Brusselse hoofdstedelijke regering, college van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie) aan hen worden onttrokken. Zij hebben, ondanks diverse arresten van de Raad van State en ondanks de wettelijke verplichting, al jaren duidelijk gemaakt dat zij hun vernietigingsbevoegdheid voor onwettige benoemingen niet willen gebruiken.
– De bevoegdheden van de vicegouverneur moeten daarentegen worden uitgebreid. Naast de schorsingsbevoegdheid, moet ook de vernietigingsbevoegdheid worden toegekend aan de vicegouverneur.
– Het is daarbij belangrijk de functie van vicegouverneur volledig aan de bevoegdheid van de Brusselse instanties te onttrekken. Momenteel staat ook deze immers onder voogdij van de Brusselse instanties, wat onder meer verklaart waarom hij de voorbije jaren een deel illegale aanstellingen niet heeft geschorst. De vicegouverneur moet terug over de hele lijn een federale ambtenaar worden die onder voogdij komt te staan van de federale minister van Binnenlandse Zaken.
– Om de vicegouverneur te responsabiliseren over zijn toezichtsbeleid is het ook nodig hem jaarlijks te laten rapporteren aan het federale parlement (nu doet hij dat zonder wettelijke basis aan de Brusselse regering). Zo heeft de volksvertegenwoordiging zicht op een stand van zaken van de taalsituatie in de Brusselse plaatselijke besturen en op het beleid van de vicegouverneur.
– Voorts moet de taalwet verder worden geëxpliciteerd. Zo moet bijvoorbeeld de controle op de correcte verdeling van de betrekkingen praktisch mogelijk worden gemaakt door bij elk aanstellingsdossier een geactualiseerde tabel te voegen met de werkelijke personeelsbezetting op dat moment.
– Om te voorkomen dat plaatselijke besturen nalaten hun aanstellingsdossiers ter controle door te sturen naar de vicegouverneur, moet de wetgever de nietigheid van rechtswege van dergelijke aanstellingen invoeren.
– Ten slotte is ook het feitelijk herstel van de controle van de vicegouverneur over de Brusselse politiezones en de ziekenhuizen van de IRIS-structuur nodig. Deze vallen daar momenteel in de praktijk immers volledig buiten hoewel ze nog steeds onderworpen zijn aan de taalwet in bestuurszaken.
In afwachting hiervan moet de federale regering alle maatregelen nemen om de Brusselse voogdijinstanties tot de orde te roepen ten einde aan deze onwettige toestanden onmiddellijk een einde te maken.
Anke Van dermeersch
Guy D’haeseleer
VOORSTEL VAN RESOLUTIE
De Senaat,
A. gelet op de gecoördineerde wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van de talen in bestuurszaken, in het bijzonder hoofdstuk III, afdeling 3 voor wat de tweetaligheid van de Brusselse plaatselijke besturen betreft;
B. overwegende dat het hier om een wet van openbare orde gaat en er dus niet kan worden afgeweken van de daarin vervatte bepalingen;
C. gelet op het zogenaamde taalhoffelijkheidsakkoord en de verschillende omzendbrieven die daaraan uitvoering geven, inzonderheid de laatste drie omzendbrieven van resp. 14 en 29 oktober 2004 betreffende Gevolgen van de schorsing door het arrest van de Raad van State van 8 april 2003 van de tenuitvoerlegging van de omzendbrieven (dd. 18 juli 2002 en 19 juli 2002) betreffende het taalhoffelijkheidsakkoord – verplichting om de bepalingen van de gecoördineerde wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van talen in bestuurszaken na te leven;
D. gelet op het arresten van de Raad van State met nrs. 118.134 van 8 april 2003 en 143.469 van 21 april 2005 waarin de omzendbrieven die uitvoering geven aan het zogenaamde taalhoffelijkheidsakkoord worden geschorst;
E. gelet op de arresten van de Raad van State met nrs. 156.436 van 16 maart 2006 en 161.084 van 7 juli 2006 waarin de omzendbrieven die uitvoering geven aan het zogenaamde taalhoffelijkheidsakkoord worden vernietigd;
F. gelet op het verslag van de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad over het jaar 2014;
G. gelet op de toezichthoudende bevoegdheid van de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad en van de Brusselse minister en de collegeleden van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie bevoegd voor de plaatselijke besturen voor wat betreft de toepassing van de taalwetgeving in de plaatselijke besturen;
H. overwegende dat de omzendbrieven die uitvoering geven aan het zogenaamde taalhoffelijkheidsakkoord, ondanks het feit dat deze omwille van hun illegaal karakter eerst zijn geschorst en daarna vernietigd door de Raad van State, in de feiten nog steeds grotendeels worden toegepast door de Brusselse voogdijinstanties;
I. overwegende meer in het bijzonder dat, ondanks het feit dat de Raad van State herhaaldelijk heeft gesteld dat de efficiëntie en het verzekeren van de continuïteit van de dienst geen reden kan zijn om de taalwet in bestuurszaken te negeren, de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad ook in het jaar 2014 nog steeds massaal benoemingen aanvaardt die niet conform de bepalingen van de taalwet in bestuurszaken zijn;
J. overwegende dat uit eerdere rapporten en parlementaire initiatieven gebleken is dat de Brusselse gewestelijke toezichthoudende instanties omzeggens systematisch hun vernietigingsbevoegdheid om geschorste illegale aanstellingen effectief te vernietigen, weigeren uit te oefenen en dat uit het verslag van de vicegouverneur over het jaar 2014 blijkt dat dit in 2014 niet is veranderd, ondanks het feit dat de Raad van State eerder uitdrukkelijk heeft gesteld dat deze vernietigingsbevoegdheid niet facultatief is maar een dwingend karakter heeft;
K. overwegende dat uit de vergelijking van de resultaten vervat in dit verslag voor het jaar 2014 met de resultaten die betrekking hebben op de voorgaande jaren aangaande de benoeming van personeelsleden in de plaatselijke diensten kan worden besloten dat verhoudingsgewijs het aantal illegale benoemingen in de loop der jaren voor de gemeenten systematisch is toegenomen en in 2014 op een zeer hoog niveau gehandhaafd blijft en voor de OCMW’s in 2014 opnieuw op een zeer hoog niveau piekt;
L. overwegende dat ten gevolge hiervan de tweetaligheid van de dienst via tweetalige ambtenaren in de Brusselse plaatselijke besturen ernstig wordt ondergraven en de Brusselse Vlamingen hierdoor ernstig in hun taalrechten tekort worden gedaan;
M. overwegende dat eveneens ten gevolge hiervan een paar duizend betrekkingen die de Nederlandstaligen krachtens de wet in de Brusselse plaatselijke besturen toekomen hen totaal wederrechtelijk worden ontstolen en dat de Brusselse toezichthoudende instanties ook op dit vlak weigeren hun verantwoordelijkheid op te nemen;
N. overwegende dat hieruit redelijkerwijs alleen maar kan besloten worden dat de Brusselse gewestelijke toezichthoudende instanties er blijkbaar alles aan doen om de taalwetgeving in Brussel te saboteren, ook na de vernietigende arresten van de Raad van State, in plaats van ze te doen toepassen;
O. overwegende dat de Brusselse toezichthoudende instanties er door dit bewust incivieke gedrag niet in slagen om de taalrechten van de Nederlandstaligen in Brussel te waarborgen en ook niet van zin zijn om deze in de toekomst af te dwingen;
P. overwegende dat een strikte toepassing van de huidige taalwetgeving in de Brusselse plaatselijke besturen nochtans essentieel is voor de dienstverlening van deze zelfde besturen naar de burgers toe;
Q. overwegende dat er sinds de invoering van de meergemeentepolitiezones en de oprichting van de IRIS-structuur voor de Brusselse OCMW-ziekenhuizen geen enkele controle meer bestaat op de toepassing van de taalwetgeving in deze diensten in de 19 Brusselse gemeenten, wat tot onaanvaardbare wantoestanden heeft geleid;
Verzoekt de federale regering:
1. de huidige taalwetgeving in bestuurszaken, voor wat de taalverplichtingen van de Brusselse plaatselijke besturen betreft, onverkort te handhaven, onder andere door vast te houden aan het principe van de tweetaligheid van de ambtenaren en de huidige verdeelsleutel wat betreft de verdeling van de betrekkingen over de taalgroepen;
2. dit dossier onverwijld te agenderen op het Overlegcomité ten einde er de Brusselse voogdijinstanties te interpelleren over hun incivieke gedrag in deze aangelegenheid en te eisen dat hieraan onmiddellijk paal en perk wordt gesteld en de taalwet in bestuurszaken in de Brusselse plaatselijke besturen onmiddellijk naar de geest en de letter van de wet en overeenkomstig de rechtspraak van de Raad van State wordt toegepast;
3. bij de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad en de Brusselse voogdijinstanties aan te dringen op een onmiddellijke bekendmaking van actuele gegevens voor wat de verdeling van de betrekkingen over de taalgemeenschappen betreft, zowel voor de gemeenten als voor de OCMW’s;
4. een wetgevend initiatief te nemen om, wat de toepassing van de taalwetgeving in bestuurszaken in Brussel-hoofdstad betreft:
a. de voogdij over de plaatselijke besturen te ontnemen van de Brusselse gewestelijke toezichthoudende instanties en/of een regeling uit te werken waarbij op een efficiënte wijze sanctionerend kan worden opgetreden tegen Brusselse besturen die de taalwet in bestuurszaken niet naleven;
b. de bevoegdheden van de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad uit te breiden door hem, op het vlak van de toepassing van de taalwet in Brussel, naast de schorsingsbevoegdheid ook de vernietigingsbevoegdheid toe te kennen;
c. de vicegouverneur volledige te onttrekken aan het gezag van de Brusselse gewestelijke instanties door van hem terug integraal een federale ambtenaar te maken onder het gezag van de minister van Binnenlandse Zaken;
d. de vicegouverneur te responsabiliseren over zijn toezichtsbeleid door hem jaarlijks te laten rapporteren aan het federale parlement;
e. de wetgeving verder te expliciteren, onder meer door de controle op de correcte verdeling van de betrekkingen praktisch mogelijk te maken door de taalverhoudingen te laten aftoetsen op basis van de meest recente werkelijke taalverhoudingen, door bij elk aanstellingsdossier een geactualiseerde tabel te laten voegen met de werkelijke personeelsbezetting op dat moment en door de nietigheid van rechtswege van aanstellingen in te voeren indien ze niet aan de wettelijk voorgeschreven voorwaarden voldoen.
5. ook voor de Brusselse politiediensten en de OCMW-ziekenhuizen een sluitende controle in te voeren voor wat betreft de toepassing van de taalwet in bestuurszaken.
18 april 2016
Anke Van dermeersch
Guy D’haeseleer