Vlaams Belang tevreden met Oosterweel-compromis maar kritisch over financiële haalbaarheid en timing
Anke Van dermeersch: “Gebrek aan financieel draagvlak zet Oosterweel-compromis op de helling. VB wil snel financiële ‘Fact Check’ door Rekenhof.”
Vlaams Belang Antwerpen is tevreden dat er eindelijk een compromis gevonden is omtrent het Oosterweel-dossier. Het feit dat er eindelijk een maatschappelijk en politiek draagvlak is, betekent niet dat het compromisproject er ook komt. Wij hebben immers de grootste bedenkingen bij de financiële haalbaarheid van het project. Vlaams Belang vraagt dan ook dat het Rekenhof zo snel mogelijk het voorstel berekent. De euforie i.v.m. het bereikte zogenaamde historische akkoord zou weleens een kater kunnen opleveren wanneer de financiële ‘fact check’ uitgevoerd wordt. In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement wees Raadsheer Jan Debucquoy van het Rekenhof er reeds op dat het financiële plaatje niet klopt. Met een kostprijs van 3,5 miljard euro voor Oosterweel en 9 miljard euro voor de overkapping vraagt het Vlaams Belang zich af wie al dat geld zal ophoesten.
Hoe dan ook zal het Vlaams Belang zich verzetten tegen ieder voorstel (vertolling, rekeningrijden, ‘slim rijden’, …) waarbij de factuur doorgeschoven wordt naar de Antwerpse automobilist.
Parlementslid Jan Penris: “Indien de nodige financiële middelen gevonden worden, zal het Oosterweelproject klaar zijn tegen 2024. In afwachting van de uitvoering van de werken eist het Vlaams Belang zo snel mogelijk de realisatie van een aantal overgangsmaatregelen. Wat het lokaal verkeer betreft willen wij noodbruggen op de Singel, een betere benutting van de vijf Singelverbindingen (Kaaien, Leien, Singel, Ring en Militaire baan), het optimaal gebruiken van de zeven radialen die de binnenstad met de Rand verbinden (Noorderlaan, Bredabaan, Turnhoutsebaan, Mechelsesteenweg, Boomsesteenweg, St. Bernardsesteenweg en Blancefloerlaan). I.p.v. deze verbindingswegen verkeersarm en -luw te maken, moeten ze volop ingezet worden om doorgaand verkeer van en naar Antwerpen mogelijk te maken. Wat het rondgaand verkeer betreft dient de Liefkeshoektunnel onmiddellijk tolvrij worden gemaakt om de verkeersstromen van Oost naar West (van Nederland/Duitsland naar Frankrijk/kust) af te leiden van de Ring; verkeer uit Nederland/Duitsland dat richting Brussel/Wallonië wil, moet ter hoogte van Ranst afgeleid worden naar de E19; verkeer vanuit het Oosten van en naar de haven/Noord moet afgeleid worden in Wommelgem.”
Anke Van dermeersch : “Het Antwerpse Vlaams Belang is gematigd optimistisch betreffende het bereikte Oosterweel-compromis. De grootste verdienste van het akkoord bestaat erin dat er een akkoord is. Over de praktische haalbaarheid, de financiële implicaties en de timing is er allesbehalve duidelijkheid. De Antwerpse mobiliteitsproblemen dienen echter snel en efficiënt opgelost te worden. Daarom pleit het Vlaams Belang voor het onmiddellijk invoeren van de voorgestelde overgangsmaatregelen. De Antwerpenaren willen immers dat ‘Antwerpen bolt, NU!’