Vanaf 2013 wordt met de wagen rijden weer duurder. Voor personenwagens komt er een wegenvignet, voor vrachtwagens wordt het rekeningrijden ingevoerd. Een typisch Belgische oplossing. De Walen eisten een vignet, terwijl Vlaanderen meer heil zag in een slimme kilometerheffing. Naar goede Belgische gewoonte gaf dit aanleiding tot een halfslachtig compromis op de kap van de burgers. Beide systemen worden immers ingevoerd!
Officieel heet het dat via het rekeningrijden voor vrachtwagens en het wegenvignet voor personenwagens de files korter zullen worden. Verkeersexperts signaleren echter dat het verhogen van de vaste kosten voor een personenwagen ertoe leidt dat mensen net meer kilometer gaan rijden om de kosten eruit te halen. Voor de bestijding van files is het wegenvignet dan ook een slechte zaak.   De extra kosten die het rekeningrijden voor vrachtwagens met zich meebrengt zal dan weer worden verhaald op de consument. Ook hier dus ook niet echt een heilzaam effect. Het lijkt er dan ook op dat het invoeren van deze maatregelen louter tot doel hebben om de gewestkassen snel te spijzen. Veel meer dan een verkapte belastingsverhoging dreigt het rekeningrijden en het wegenvignet dan ook niet te worden.   Het Vlaams Belang heeft steeds gepleit voor de invoering van een wegenvignet voor buitenlandse wagens en vrachtwagens. Niet om zogenaamd de files te bestrijden, maar als compensatie voor het gebruik van wegen gefinancierd met Vlaams belastingsgeld.   Wordt het rekeningrijden voor vrachtwagens en het wegenvignet voor personenwagens ingevoerd, dan eist het Vlaams Belang een kostencompensatie voor onze transportsector en de gewone automobilist. Enkel op die manier vermijden we dat de automobilisten de dupe worden van een zoveelste slecht Belgisch compromis.