De voorbije dagen werden de Vlaamse automobilisten andermaal geconfronteerd met allerlei problemen rond de toestand van het Vlaamse wegdek. Bulten en scheuren in het geasfalteerde wegdek, diepe putten, enz… worden op ons wegennet stilaan schering en inslag. In maart stelde het Agentschap voor Wegen en Verkeer z’n rapport over de “Toestand van het Vlaamse wegennet” voor waarbij de overheid moest toegeven dat 10% van de snelwegen en 17% van de gewestwegen in ronduit “slechte staat†en nog eens 10% van de autosnelwegen en nog eens 17% van de gewestwegen in een “erbarmelijke staat†verkeert. Dat wil zeggen dat het structureel onderhoud op zich zelfs al ruime achterstand heeft opgelopen.   Vandaag stelt Prof.De Winne (RUG) onomwonden dat er door de overheid teveel wordt â€œbespaard†op het herstel van onze snelwegen waardoor die bij extreme weersomstandigheden te snel kapot gaan !  
De kostprijs voor het herstellen van de schade aan de Vlaamse gewest- en autosnelwegen door het extreme winterweer wordt geraamd op 88,4 miljoen euro. De extra investeringen in het herstellen van de winterschade zouden volgens minister Crevits geen negatieve impact hebben op de al opgelopen onderhoudsachterstand. Het blijft de bedoeling om de achterstand voor de autosnelwegen weg te werken tegen 2015 en voor de gewestwegen tegen 2020.
De minister zei er toen echter niet bij dat steeds meer experten aangeven dat de structurele problemen bij ons wegennet geen puur toeval meer zijn – te wijten aan extreme weersomstandigheden – maar dat de gekozen herstelmaatregelen (zoals een nieuwe laag asfalt bovenop het bestaande beston leggen) slechts druppels op een hete plaat zijn die niet duurzaam zijn en vooral een winstgevende en lucratieve bezigheid worden voor een beperkt aantal firma’s.
 
Vorig jaar werd trouwens al duidelijk dat er zich de voorbije jaren tal van wantoestanden hebben voorgedaan in de werking van het Agentschap Wegen en Verkeer. De Dienst Interne Audit van de Vlaamse administratie heeft overigens opdracht gekregen om steekproefgewijs audits te doen naar de werking van het Agentschap. Eind mei maakte het Rekenhof dan weer een kritisch rapport bekend over de uitvoering van de beheersovereenkomst met het Agentschap Wegen en Verkeer.
 
Het Vlaams Belang wil dan ook dat voor eens en altijd duidelijk wordt welke de echte redenen zijn voor de steeds terugkerende problemen rond het wegdek op ons Vlaams wegennet. Het is dan ook de hoogste tijd voor een parlementaire onderzoekscommissie waarbij ter zake geen enkel taboe uit de weg wordt gegaan. De Vlaams Belang-fractie zal hiertoe een met redenen omklede motie tot uitoefening van het recht van onderzoek indienen.