Automobilist is geen melkkoe!
Deze week heeft N-VA minister van Financiën, Matthias Diependaele, in de media naar aanleiding van een werkbezoek, letterlijk laten weten dat ‘het onvermijdelijke is dat er ofwel een kilometerheffing ofwel een taks op elektrische wagens zal komen’.
Nu, ik weet dat er heel wat tekorten zijn in de Vlaamse begroting, en u hebt nadien ook uw uitspraak proberen te nuanceren met de mededeling dat er inderdaad ook nieuwe tekorten zullen ontstaan door elektrificatie van het wagenpark.
Accijnzen en BTW op brandstof zullen wegvallen, of aanzienlijk verminderen. Maar zowel u, als minister, maar ook uw partij heeft de voorbije jaren reeds uitspraken gedaan tégen kilometerheffing, en ook tegen het invoeren van nieuwe belastingen.
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat u dat deed in het verleden, want in Vlaanderen is de belastingdruk al zéér, zéér hoog.
Maar nu plots deed u een andere uitspraak.
Dat verwondert mij, omdat accijnzen en BTW bovendien een federaal geïnde materie zijn, qua belastingen en qua taksen. Als u daarover begint dan zijn we toe aan een herfinancieringsdebat.
Daar is een grote deal voor nodig met de andere kant van deze federale staat, een grote deal tussen federale staat en deelstaten. U hebt dus nu de doos van Pandora eigenlijk een beetje geopend.
Ik begrijp dat de geldnood in Vlaanderen zeer groot is, maar of dat wel verstandig is?
Ik vind uw houding toch wel zeer verwonderlijk, hoor, want u hebt als de N-VA geprobeerd om een kilometerheffing in te voeren toen Ben Weyts minister van Mobiliteit was.
Hij sprak toen over een gps-tracking, een systeem om kilometerheffing in te voeren.
Dat is toen op heel veel protest van het Vlaams Belang gestoten, en net voor de verkiezingen van 2019 heeft de N-VA dat dan ook ingetrokken.
Nu ineens komt het opnieuw op de proppen, maar dan deze keer met een taks op elektrische voertuigen. Ik vind dat toch wel heel straf, zo’n verkiezingsbedrog, eigenlijk.
Het zijn allemaal verdoken belastingen en taksen, enkel en alleen om de Vlaamse putten te dichten, om de Vlaming zwaarder te belasten, en we zijn al zo zwaar belast.
Ik vind dat toch een heel, heel merkwaardige manier van werken.
Bovendien wordt u omwille van uw voormelde uitspraken in de media gefeliciteerd door Groen! en door de PVDA. ‘Proficiat met uw politieke moed’, zeiden ze.
Voor mij is dat een barometer dat u niet goed bezig bent!
Versta me niet verkeerd, ik ben zeer zeker voor de elektrificatie van de wagens. Dat is heel goed.
Dat heeft zijn effect op de begroting, en ja, ik had niet van een N-VA-minister verwacht dat hij ineens in een kramp zou schieten en plots zou afkomen met belastingen op de kap van de automobilisten.
De automobilist is geen melkkoe!
Ik dacht dat dat voor de N-VA ook zo was. Ik dacht dat wij, het Vlaams Belang en de N-VA, de enige partijen in dit halfrond waren die nog voor de automobilist opkwamen.
Maar ik stel vandaag vast dat wij als het Vlaams Belang blijkbaar nog de enige partij zijn die opkomt voor de automobilist, zowel de op brandstof rijdende automobilist als degene die mee voor de elektrificatie zorgt.