Het Vlaams Belang neemt kennis van de maatregelen die werden uitgedacht op de interministeriële conferentie van de federale minister van Leefmilieu Paul Magnette en de gewestelijke leefmilieuministers. Op deze interministeriële conferentie werd beslist om dieselwagens hun fiscaal voordeel te laten verliezen.
  Het Vlaams Belang en in het bijzonder Marleen Van den Eynde, Vlaams volksvertegenwoordiger en milieuspecialist, is verontwaardigd over deze aankondiging die op geen enkele manier overlegd werd met de sector. De aangekondigde nieuwe maatregelen zullen dieselrijders treffen, maar het is anderzijds niet duidelijk of deze maatregelen ook een gunstig effect zullen hebben op het fijn stof in de Vlaamse atmosfeer. Het is namelijk een feit dat de uitstoot van fijn stof uit motorvoertuigen voor het overgrote deel afkomstig is uit oudere dieselvoertuigen. Dieselwagens die voldoen aan de Euro 6-reglementering stoten nauwelijks nog fijn stof uit. Duidelijk is wel dat de gunstige effecten zich vooral zullen situeren op het vlak van de federale inkomsten.   Het Vlaams Belang heeft een voorstel ingediend om net zoals in vele van onze buurlanden een schrootpremie in te voeren. De invoering van een schrootpremie zal wel een gunstig effect hebben op het fijn stof in onze lucht. Deze premie zal worden toegekend aan de eigenaars van de meest vervuilende wagens wanneer zij een milieuvriendelijk voertuig aankopen. Enkel via maatregelen zoals een schrootpremie kan men daadwerkelijk de vuilste wagens uit het verkeer nemen en een gezondere leefomgeving creëren.