Minister we zitten vast in de files, doe iets!
Vraag om uitleg van Vlaams Volksvertegenwoordigster Anke van der Meersch tot Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts ivm een aantal elementen uit het recente Rapport “Verkeersindicatoren” van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het jaarlijks overheidsrapport “Verkeersindicatoren” van het departement Mobiliteit en Openbare Werken schetst een vrij ontluisterend beeld over de verkeersproblemen in Vlaanderen. Vorig jaar stond er 168 kilometer file per werkdag op onze wegen, in 2012 was dat nog maar 143 kilometer en in 2011 122 kilometer. In totaal, weekends meegeteld, gaat het om een stijging van liefst 20 % in één jaar tijd.
Voor het eerst ontstaan er naast de klassieke knelpunten ook nieuw die aanleiding geven tot nieuwe structurele congestiezones zoals bv. de E19 Brussel-Antwerpen tussen Machelen en de parking in Peutie of de E40 Oostende-Brussel (rijrichting Brussel) tussen Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde.
Opvallend hierbij is dat de stijging niet te wijten is aan een toename van het verkeer dat immers status quo blijft en dat geldt ook voor het vrachtverkeer. De allergrootste oorzaak is nu een drastische toename van het aantal files dat ontstaat door zgn. “hinderincidenten”. Met name een mix van ongevallen, verloren ladingen of versperde wegstroken. Het aantal hinderincidenten zit sinds 2010 in een stijgende lijn. Dit zou samenhangen met het regenweer en de sneeuwval in 2013 èn met de vele wegenwerken.
Er wordt door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde gepleit voor o.a. meer digitale verkeersborden, een moderne variant op het klassieke blokrijden.
Mobiliteitsorganisatie Touring pleit dan weer voor een snellere afhandeling van verkeersongevallen.
 
Welke is de reactie van de minister op de in het rapport geschetste evoluties en welke remediëring voorziet hij in zijn mobiliteitsbeleid ?