Openbaar vervoer wordt duurder
Allerlei tariefverhogingen waartoe de regering besliste, zullen het leven van de Vlaming de volgende jaren duurder maken.
Op 12 november was het de beurt aan de openbare vervoersmaatschappij De Lijn om de tarieven fors op te trekken. De Raad van Bestuur van De Lijn (bevolkt door CD&V’ers, N-VA’ers, Open VLD’ers en SP.a’ers uit kabinetten en administratie) keurde die dag met steun van de Vlaamse regering een tarievennota goed met nieuwe, hogere ticket- en abonnementsprijzen.
Uit die nota blijkt dat de prijs van een ticket van 2 naar 3 euro stijgt, een sms-ticket van 1,40 euro naar 1,80 euro en een rit met een lijnkaart van 1 euro naar 1,40 euro. 65-plussers kunnen niet meer gratis met tram of buis reizen en moeten voortaan 50 euro betalen voor een jaarabonnement of tickets kopen. Ook gezinnen met kinderen zullen voortaan dieper in de buidel moeten tasten. Kinderen vanaf 6 jaar zullen in de toekomst niet mee gratis mee mogen reizen met een volwassen abonnee.
Ouderen vs asielzoekers
In het Vlaams Parlement werd dezelfde namiddag nog stevig gedebatteerd over de tariefverhogingen, waarbij Anke Van dermeersch het standpunt van het Vlaams Belang vertolkte. Ze wees erop dat De Lijn momenteel amper voor 15% instaat voor haar eigen kosten, wat zeer weinig is. De rest wordt afgewenteld op de belastingbetaler. Toch had ze kritiek over de verdeling van de lasten. Ze stelde onder meer dat het onbegrijpelijk is dat een asielzoeker in de toekomst minder zou betalen dan een 65+’er. Een oudere zou voortaan 50 euro moeten betalen voor een jaarabonnement, een asielzoeker – op wie het tarief ‘vervoersgarantie’ van toepassing is slechts 40 euro, 10 euro minder dus. Anke Van dermeersch: “Ik vind het niet kunnen dat mensen die heel hun leven hard hebben gewerkt en belastingen hebben betaald en nu desondanks vaak van een schamel pensioentje moeten rondkomen, meer moeten betalen dan een asielzoeker.&rdquo
Kwaliteitsgarantie?
Anke Van dermeersch vroeg zich ook af wat er tegenover de tariefstijging zou staan: “We moeten er wel een goed aanbod in ruil voor krijgen. Hoe zit het met de veiligheid op het openbaar vervoer? Hoe zit het met de stiptheid, met de dekkingsgraad, het comfort van de reis per trein en bus?” Momenteel worden de tarieven verhoogd, maar over een verbetering van de kwaliteit van het aanbod moet het eerste woord nog worden gezegd. Meer nog, de regering zegt zelfs af te stappen van het principe van de “basismobiliteit” dat stelde dat iedere Vlaming op maximaal 750 meter van zijn woonplaats toegang heeft tot het openbaar vervoer. Dat wil zeggen dat de Vlaming in de toekomst dus verder zal moeten stappen tot de meest nabije halte.
Parlementsleden
In het debat kwam ook het recht op gratis vervoer van parlementsleden aan bod. Het Vlaams Belang is al langer van mening dat dit gratis vervoer voor parlementsleden eigenlijk onaanvaardbaar is. Als iedereen moet betalen voor een ticket of abonnement, waarom parlementsleden dan niet? Om de daad bij het woord te voegen knipte Anke Van dermeersch symbolisch haar gratis parlementair lijnabonnement in twee: “Deze kaart geeft recht op gratis vervoer bij De Lijn en de NMBS. Ik wil gerust een ticketje kopen. Ik heb dit soort van gratis abonnement niet nodig.&rdquo