Rekeningrijden: een nieuwe vorm van belasting
Rijdt u voor de lol tijdens het spitsuur? Ik alvast niet. Nochtans is het voornaamste uitgangspunt van het rekeningrijden juist deze foute veronderstelling. Door de invoering van het rekeningrijden willen CD&V en Open VLD een oplossing bieden aan onze mobiliteits- en fileproblemen en voor de zogenaamde milieuoverlast veroorzaakt door wagens. Dat is evenwel nogal kort door de bocht. Er zijn immers nogal wat nadelen verbonden aan het rekeningrijden die door de federale belastinginners onvoldoende worden ingeschat
Vlaanderen is een urbanistische ramp
Als het rekeningrijden ingevoerd wordt, kan men best op wandel- of fietsafstand van het werk wonen. Lijkt interessant voor het milieu, maar laat ons eerlijk zijn dat is niet echt de gemiddelde Vlaamse concrete situatie waar de wagen meestal onmisbaar is. Neem nu Limburgers of West-Vlamingen die naar Brussel moeten pendelen? Voortaan enkel met het openbaar vervoer? Laat me niet lachen. Dat is misschien een oplossing voor wie in de buurt van een opstapplaats van het openbaar vervoer woont, maar niet voor de meerderheid van de werknemers. Of wil je een werkende mama van haar werk in Brussel naar huis laten gaan met het openbaar vervoer en haar ondertussen ook haar kroost laten ophalen en boodschappen meebrengen, allemaal per bus, tram en trein ? Vergeet niet dat Vlaanderen een urbanistische ramp is waar overal te midden van nergens woningen werden neer geplant die niet door het openbaar vervoer worden ontsloten.
Variaties op een belastingthema
Rekeningrijden kent verschillende varianten, maar is bijna in al zijn vormen een belasting die de wegen- en inschrijvingstaks vervangt. Je wordt zogezegd getaxeerd op het gebruik van de wagen en niet op het bezit ervan. Geen jaarlijkse verkeersbelasting of inschrijvingstaks meer. Het klinkt aanlokkelijk. In deze wordt onterecht de vergelijking met Nederland gemaakt. In Nederland is de verkeersbelasting en de inschrijvingstaks voor nieuwe voertuigen immers vele malen hoger dan bij ons. Daar is er inderdaad een wezenlijk verschil, maar zelfs in Nederland heeft maar 56% van de automobilisten financieel baat bij de maatregel. Ongeveer de helft betaalt meer met het rekeningrijden. Wie zijn dat? Mensen die de wagen nodig hebben om te werken.
Wie naar het toilet moet, kan dit uitstellen maar moet uiteindelijk toch naar de pot
Als mobiliteitsbeleidsinstrument wordt het zogezegd ingezet om rijden op bepaalde uren en wegen die last hebben van filevorming, duurder te maken. Dit zou dan een ontraden effect moeten hebben. Maar is dat wel zo? Een welgestelde oma met een Ferrari zal gerust willen betalen om buiten de spitsuren kattenvoer op te halen in de buurtwinkel. Gezien het uur en het te rijden traject zal dit niet eens zo duur zijn, zeker wanneer het rekeningrijden de accijnzen en wegentaks vervangt. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. De federale belastinginners willen officieel dat de files ’s morgens en ’s avonds verminderen. Jammer genoeg is het voor veel automobilisten onmogelijk om de autostrades te vermijden tijdens de spitsuren. Wie bij wijze van spreken elke dag ‘s morgens naar het toilet moet kan het tijdstip even uitstellen maar zal uiteindelijk toch de weg naar de pot moeten vinden.
Een extra element in het Big Brotherarsenaal
Vergeten we ook niet dat de proefinvoering van het rekeningrijden in Duitsland geen onverdeeld succes was. Los van de administratieve rompslomp en de zeer dure controle installaties is er ook nog het privacy element. De staat heeft met het rekeningrijden weer een extra element in het Big Brotherarsenaal om de burger te controleren. Wil u graag dat vadertje staat altijd en overal weet waar u zich bevindt? Wel, ik alvast niet.