Veiligheidsplan openbaar vervoer
Op vrijdag 11 april 2008 voerden een 150-tal militanten van Vlaams Belang-Vlott actie aan het Astridplein voor een veiliger openbaar vervoer naar aanleiding van het incident met een zwaar gewonde van vorige week aan het Astridplein. De aanwezigen legden elk een witte roos neer op de plaats waar Guido De Moor bijna twee jaar geleden vermoord werd.
Naar aanleiding van dit zoveelste ernstige criminele feit op het openbaar vervoer in Antwerpen werden de voorbije dagen weer vele stoere verklaringen afgelegd. Minister Van Brempt kondigde aan dat ze voorstander was van een verbod voor amokmakers om nog het openbaar vervoer te gebruiken. Alweer worden harde maatregelen beloofd. In de praktijk worden ze echter nooit toegepast. De maatregelen die na de moord op Guido De Moor – ondertussen bijna twee jaar geleden – werden aangekondigd zijn nog niet in voege getreden. Minister Van Brempt doet aan steekvlambeleid. Elke keer dat er zich een zwaar incident voordoet, maakt ze de burgers en de pers wijs dat ze maatregelen zal nemen. in de praktijk komt daar echter niets of bitter weinig van terecht.
Na de dood van Guido De Moor werd door de minister beloofd dat alle bussen zouden voorzien worden van veiligheidscamera’s. Twee jaar na zijn dood is er nog geen enkele veiligheidscamera operationeel. Van de 750 beloofde camera’s zijn er ondertussen wel 150 geïnstalleerd, maar ze zijn niet werkzaam omdat de nodige software ontbreekt om ze in werking te stellen. Ten vroegste in het najaar zouden de eerste camera’s operationeel zijn. Dit is onaanvaardbaar. Indien de veiligheidscamera’s en de andere beloofde maatregelen voor een verhoging van de veiligheid op het openbaar vervoer onmiddellijk waren geïmplementeerd, zou het busincident op lijn 410 van vorige week allicht vermeden zijn geweest. Het Vlaams Belang is van mening dat minister Van Brempt terzake zwaar tekort schiet en niet bekwaam is om haar job verder uit te voeren. Het Vlaams Belang heeft vandaag een veiligheidsplan voor het openbaar vervoer voorgesteld. Het plan moet het mogelijk maken dat op korte termijn de veiligheid voor de chauffeurs en de gebruikers van trams en bussen verhoogt (ZIE VOORSTELLEN IN BIJLAGE).
Het Vlaams Belang is ook niet te spreken over het spreekverbod dat de chauffeurs van De Lijn opgelegd krijgen. Enkel goed nieuws berichten over De Lijn mogen de pers nog halen. De directie van De Lijn wil niet dat de incidenten nog langer in de pers komen. Voor het Vlaams Belang is dit absoluut een brug te ver en het beste bewijs dat De Lijn de problemen onder de mat wil vegen. Dat De Lijn de communicatie drastisch wil stroomlijnen, blijkt uit het artikel 20 van haar nieuw arbeidsreglement dat zegt: “De contacten met de pers verlopen via de daartoe door De Lijn aangestelde persverantwoordelijke. Een personeelslid dat gecontacteerd wordt door de pers dient de betrokken journalist door te verbinden met de persverantwoordelijke en zal aan de betrokken journalist de coördinaten doorgeven van de persverantwoordelijke.
Lees hier de bijlage.