Succes ligt in de actie. Het enige wat telt is immers het resultaat.
De partij heeft een ‘right to speak’ opgebouwd. De kiezer heeft ons in het verleden al de toestemming gegeven om te spreken voor en namens hem. Er is bereidheid om naar ons te luisteren. Een mooi voorbeeld hiervan is het feit dat ook andere politieke families onze standpunten overnemen en zelfs uitvoeren, zoals in de hoofddoekenkwestie maar ook het toenemende belang van de Vlaamse autonomie. Politiek is een beïnvloedingsproces, waarbij men zich niet opdringt, maar door een groep kiezers als het ware ‘gedragen’ moet worden. Alleen dan zal onze politieke visie zich verspreiden en realiseren, aangezien de kiezer dan zelf onze ideeën exponentieel zal uitdragen. Het Vlaams Belang moet het vertrouwen winnen. We moeten iedereen overtuigen van onze goede bedoelingen. De partij moet er op kunnen vertrouwen dat onze bekwame, getalenteerde en deskundige mandatarissen zich correct, integer en fair gedragen. Daarom moet er in teamverband gewerkt worden en moeten successen collectief zijn. De partij heeft dringend nood aan leiderschap, mensen die een visie omzetten in actie. Wanneer mensen de indruk hebben dat er een bekwame kapitein aan het roer staat, blijven ze aan boord. En wanneer het water écht woelig wordt, maakt het niet uit of de bevelen brutaal of zoetgevooisd klinken: zolang hun kleren maar droog blijven. Maar al te vaak wordt uit het oog verloren dat de sociale architectuur van de partij, ‘de toon aan de top’ en dus het partijklimaat uiterst belangrijk is voor de kiezer. Afbreken is veel gemakkelijker dan opbouwen. Ultrakritische of superrealistische attitudes zijn dodelijk voor de creativiteit die voor een partij onontbeerlijk is. Onze partij heeft behoefte aan een creatieve visionaire doorbraak die gebruik maakt van elk talent in onze gelederen. De partijpolitieke bureaucratie die ontstaan is, mag ons niet verhinderen te blijven dromen, fantaseren en ‘freewhelen’ over onze maatschappelijke toekomst. Een frisse, toekomstgerichte en inspirerende visie is immers levensnoodzakelijk. Een aantrekkelijk toekomstbeeld dat origineel , wat onverwacht en overtuigend is, zal het verschil maken. We moeten met een frisse blik, open voor alle aspecten uit onze omgeving kiezers inspireren. Een gezonde afkeer van het status quo en het negativisme waarin we verzeild geraken moet ons brengen tot een dynamisch veranderingsproces binnen de partij. De patijleiding bouwt resultaten op via een groot aantal tussenschakels en heeft alsdusdanig geen directe impact op de verkiezingsresultaten. Door middel van algemene competentie, contextuele intelligentie te benutten en het geven van een stijlrichting kan de partijleiding het verschil maken wanneer er beslist moet worden over de drie belangrijkste partijpolitieke ‘judgment calls’. Knopen moeten doorgehakt worden wanneer er beslist moet worden over wie wel en wie niet in het team thuishoort, over de te volgen fundamentele lange termijn strategie en over de aanpak van de continuïteitsproblematiek. We bouwen een nieuw mentaal model uit en engageren iedereen tot actie. We kunnen enkel oproepen tot lokaal leiderschap en teamwerk in ons partijpolitiek systeem als de partijleiding zelf die onontbeerlijke teamspirit in zich heeft. De partij is afhankelijk van persoonlijke inspanningen en die van anderen. Voortdurend ruziën en vechten is daarom slecht voor de groep. Een partij met een coherente visie moet leven van samenwerking en is per definitie niet bestand tegen permanente machtstrijd. Destructieve gevechten om de macht creëren coördinatieproblemen. Dit dwarsboomt de partijpolitieke idealen, dromen, plannen en weerhoudt ons ervan vooruit te komen. Politiek is een teamsport. Actie is het enige orderwoord. Wat is de politieke en maatschappelijke agenda en hoe zullen de media hierop inspelen ? Wat zijn de belangrijke data het komende jaar ? Wat boeit ons kiezerspotentieel ? Die vragen moet de basis zijn van een concrete politieke planning respectievelijk op lange en op korte termijn. De kiezer moet gedurende een langere periode positief beïnvloed worden met acties die de ideeën, gevoelens en gedragingen in het dagelijks leven raken. Op lange termijn moeten de perceptie en de realiteit dichter bij elkaar gebracht worden en moeten onze acties er toe leiden dat onze inhoudelijk intellectuele boodschap een appel doet op het beste in de mensen, op hun edelste motivatie waardoor ze overtuigd worden om hun eigenbelang deels op te geven ten voordele van het grotere geheel en daardoor actief militeren. Om dit te bereiken moet de partij geloofwaardig zijn en als duidelijk samenhangend geheel onze overtuigingen in de praktijk brengen. Onze acties moeten emotioneel zijn; eenvoudig duidelijk met heldere tegenstellingen die verwoord worden in simpele ‘soundbites’. Enkel zo kunnen de neuzen van een grote groep in de richting gehouden worden van het doel. Elk individu moet zich aangesproken voelen met speciale aandacht voor zijn specifieke noden en dus kan dit enkel als de acties niet te diffuus intellectueel zijn. De inhoud van onze boodschap is een uitgewerkte oproep tot transformatie, zijnde een intellectuele radicale oproep tot verandering. Onze missie is een welomschreven en uitgewerkt doel dat nagestreefd wordt. Onze acties daarentegen moeten korte, krachtige en eenvoudige boodschappen zijn die we haast eindeloos moeten herhalen met eenvoudige, glasheldere en sterke oneliners. Tot slot moeten we ver weg blijven van dé valkuil van de intellectueel: volledig en genuanceerd zijn.
22.5.5.12 15.14.20.12.5.4.9.14.7.19.16.12.5.26.9.5.19