Vlaams Belang blijft aandringen op onderzoekscommissie
De belangrijkste vraag die overblijft na de commissievergadering is: “Waarom kan men in het buitenland wel een sluitend veilig remsysteem voorzien terwijl men in België reeds 30 jaar in gebreke blijft?â€
Zo heeft men in Frankrijk in 1991 beslist tot invoering van een noodstopbeveiliging, op minder dan 10 jaar werden alle treinen en het ganse infrastructuurnet hiermee voorzien. In ons land werd de beslissing voor een algemene noodstopbeveiliging reeds in 1982 (treinramp Aalter) genomen maar werd de uitvoering ervan in 1987 stopgezet. Gedurende de jaren 1987 tot 1999 werd er helemaal niets meer ondernomen. Het is tijdens deze periode dat Etienne Schouppe de leiding had van de NMBS (1987-2002). Dat verklaart volgens het Vlaams Belang ook zijn afwezigheid vandaag in de commissie. Als staatssecretaris is hij sinds kort bevoegd voor het onderzoek van spoorwegongevallen, maar vermoedelijk verkiest men binnen de CD&V om staatssecretaris Schouppe enige tijd onzichtbaar te maken.
Minister Vervotte, noch de drie gedelegeerd bestuurders konden een reden geven voor het stopzetten van het TBL1-systeem in 1987. Indien men dit systeem echter verder had ingevoerd dan had men zowel de treinramp in Précot (2001) als die in Buizingen vorige week kunnen vermijden en had men een volledig beveiligd spoornet.
Het Vlaams Belang stelt zich vragen bij de positie van Schouppe als staatssecretaris Mobiliteit. Gezien zijn voorgeschiedenis als gedelegeerd bestuurder bij de NMBS in een periode waarin belangrijke blunders werden begaan kan hij in die functie tot nader order niet langer functioneren.
Het Vlaams Belang heeft reeds een voorstel tot onderzoekscommissie ingediend. De huidige werkwijze, zelfs een bijzondere commissie, volstaat niet. Niet alleen de huidige verantwoordelijken, maar zowel de vroegere politieke als NMBS-verantwoordelijken dienen gehoord te worden.