De Vlaams Belang-fractie stelt vast dat na jarenlange koerswijzigingen door de Vlaamse Regering de drie gewesten nu blijkbaar een akkoord bereikt hebben over een tolheffing voor de mobiliteit in België
  Voor het zware wegverkeer zal het systeem van het eurovignet vervangen worden door een belasting per kilometer. Lichte wagens zullen via een elektronisch vignet onderworpen worden aan een belasting op de reisduur. Buitenlandse wagens zullen een gebruiksrecht krijgen voor een welbepaalde periode.   Het Vlaams Belang heeft de voorbije jaren steeds gesteld dat voor de Vlaamse weggebruiker de kostenneutraliteit van deze nieuwe verkeersbelastingen helemaal niet is gewaarborgd. De vraag is dan ook hoe een en ander voor de Vlaamse weggebruikers en Vlaamse transportbedrijven wordt gecompenseerd. De Vlaamse Regering zal nu immers de beschikking krijgen over maar liefst vier fiscale instrumenten, namelijk de belasting op de inverkeersstelling, de verkeersbelasting, het wegenvignet en de kilometerheffing om uiteindelijk dezelfde belastingopbrengst te genereren !   De Gewesten zullen blijkbaar volgende verdeelsleutels hanteren bij de verdeling van de opbrengsten : Brussel krijgt tien procent, Wallonië 38 procent en Vlaanderen 52 procent. Deze verdeelsleutel is gezien het belang van het Vlaamse wegennet voor het transitverkeer allerminst gerechtvaardigd. Deze verdeelsleutel zal dus de bestaande transferten richting Wallonië en Brussel nog vergroten.   Er bestaat ook nog veel onduidelijkheid over het tijdelijk gebruiksrecht voor de buitenlandse verkeer. Hoe worden de meerinkomsten gegenereerd door het weggebruik van deze buitenlandse weggebruikers verdeeld over de gewesten ?   Vlaams Volksvertegenwoordiger Jan Penris zal Minister Crevits volgende woensdag kritisch bevragen over dit belangrijk akkoord dat voor de Vlaamse weggebruikers dreigt uit te draaien op een nieuwe belasting !