De Inspectie van Financiën heeft de ontwerp-beheersovereenkomst van De Lijn grondig bekritiseerd. De Lijn doet te weinig inspanningen om de klantentevredenheid na te streven, maar vooral de inspanningen om de veiligheid op het openbaar vervoer te verhogen blijken ondermaats. De nieuwe beheersovereenkomst die tot 2015 zou lopen, zou tegemoet moeten komen aan vele problemen bij De Lijn, doch de inspectie blijkt nu zeer kritisch te zijn. 
  Vandaag bleek echter dat de ingediende actuele vragen over dit inspectierapport onontvankelijk werden verklaard door ad interim-voorzitter van het Vlaams Parlement, Carl Decaluwé (CD&V). Blijkbaar wil de meerderheid hierover geen debat voeren in plenaire zitting. Nochtans had deze beheersovereenkomst al een jaar geleden moeten goedgekeurd worden. De goedkeuring werd echter uitgesteld omwille van de aanstelling van een nieuwe directeur na het vertrek van Ingrid Lieten naar de Vlaamse regering.  Het uitstel leidde dit jaar tot groot ongenoegen bij vele personeelsleden van De Lijn wat tot vele wilde stakingen leidde met gevolgen voor dienstverlening aan de reizigers.    Voor het Vlaams Belang is het duidelijk dat De Lijn opnieuw de reizigersaantallen wil misbruiken om extra subsidies van de Vlaamse overheid te kunnen ontvangen. Ook het gebrek aan veiligheidsbeleid blijkt een belangrijke tekortkoming. Niet onbelangrijk, vermits vele wilde stakingen ontstaan door het niet garanderen van de veiligheid van het personeel van De Lijn. Ook het niet-aanpakken van de lage kostendekkingsgraad, en de slechte staat van de voertuigen van De Lijn, problemen die het Vlaams Belang steevast heeft aangekaart, worden door de inspectie van financiën zeer streng beoordeeld.   Dat een debat over de beheersovereenkomst van De Lijn door de meerderheid wordt vermeden, toont aan dat de meerderheid zelf verveeld zit met het intern beleid van De Lijn, een instelling die jarenlang door de socialisten werd overgesubsidieerd. Vlaams Volksvertegenwoordiger Marleen Van den Eynde zal alsnog de problematiek van de Lijn en het slechte inspectierapport van de Inspectie Financiën in de commissie mobiliteit aankaarten.