Groene golf van Antwerpen naar Brussel
Vraag om uitleg van Vlaams Volksvertegenwoordigster Anke Van der Meersch tot Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts ivm de noodzaak tot verdere uitbouw van de sturing en afstemming van verkeerslichten in Vlaanderen door het Groene Golf Team van het Agentschap Wegen en Verkeer
Een belangrijke oorzaak van fileleed op lokale wegen en gewestwegen is de gebrekkige afstemming van de verkeerslichten op de groei van het verkeer. De gevolgen laten zich raden: ergernis bij de weggebruiker, langere reistijden, soms onveilige situaties en toenemende milieuhinder.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) implementeert en optimaliseert voortdurend verkeerslichtenregelingen. De groentijden worden door middel van radar- en lusdetectoren automatisch aangepast aan de hoeveelheid verkeer op de kruispunttakken.
Op een kruispunt kun je binnen bepaalde marges minder of meer groen hebben. De kruispunten zijn echter niet automatisch met elkaar geschakeld. Als je een groene golf wenst, moet je die kruispunten op elkaar afstemmen. Dat is op heel weinig plaatsen het geval. Er waren in het verleden slechts enkele proefprojecten.
Tijdens de vorige legislatuur werden vier nieuwe mensen aangeworven, waardoor men nu binnen het bevoegde Agentschap over een Groene Golf Team beschikt. Het ombouwen van de verkeersplannen en de verdere uitrol van de sturing – het goed op elkaar afstemmen – wordt gedaan door dit Groene Golf Team.
Het Groene Golf Team moet dus de wegbeheerders in Vlaanderen ondersteunen om verkeerslichten langs belangrijke verbindingswegen ‘slim’ te maken en – naar Nederlands voorbeeld – jaarlijks tientallen miljoenen euro aan filekosten te besparen.
In het Vlaams Parlement werd tijdens de vorige legislatuur middels een resolutie trouwens opgeroepen ernaar te streven om tegen het einde van de legislatuur 2009-2014 één op drie verkeerslichten op kruispunten langs wegen met een belangrijke verbindingsfunctie te analyseren en te optimaliseren.
Desondanks bleek het voorbije weekend dat het probleem allesbehalve uit de wereld is. Concreet kwam de problematiek opnieuw aan de oppervlakte n.a.v. verkeerslichten op de druk bereden A12 in Londerzeel. De gemeente kijkt uitdrukkelijk richting het Vlaams Gewest. Maar ook Touring vindt n.a.v. dit voorbeeld dat het beleid van het Vlaams Gewest ter zake nog steeds onvoldoende is : “ Nederland doet dat compleet anders, met minder files tot gevolg: daar is een team van 25 mensen elke dag van het jaar bezig met het beter afstellen van de lichten. Er bestaan zelfs 'intelligente' lichten die zélf het aantal voertuigen tellen en zo de doorstroom regelen."
De voorgangster van de Minister stelde in mei 2013 in deze Commissie het volgende : “Tegen eind dit jaar zouden we alle resultaten van de proefprojecten moeten hebben. Tegen de volgende legislatuur moeten we een actieplan opmaken, met de prioritaire assen, en welke systemen we zullen uitrollen. We kunnen dan ook een grotere aanbesteding uitschrijven. Ik wil dat we die expertise tegen het einde van deze legislatuur hebben. Zoals we een actieplan hebben voor het herstel van wegen, kunnen we dan verkeerslichtenbeïnvloeding langs kruispunten doen.”
Ik had de minister de volgende vragen willen stellen :
Welke is de reactie van de Minister op de kritiek van Touring rond het nog steeds te beperkte beleid van het Agentschap Wegen en Verkeer ter zake ?
Is er ondertussen een Actieplan met de prioritaire assen ter zake en zal er dus een grotere nadruk op verkeerslichtenbeïnvloeding langs kruispunten komen ?
Welke zijn volgens de Minister de problemen die een verdere uitrol van de “intelligente” sturing van de verkeerslichten op gewestwegen bemoeilijken ?