Vlaamse regering laat Antwerpen in de steek.
De laatste berichten die Antwerpen bereiken omtrent de verhoudingen tussen de Vlaamse Regering en de lokale gemeenschap zijn allesbehalve positief en hoopvol.
Eerst was er de mededeling dat eerdere werken aan de Leien (de nog niet eens voltooide eerste fase !) 100 miljoen euro in plaats van de eerder geraamde 47 miljoen euro hadden gekost. Hetgeen in feite de waarschuwing inhield dat ook andere grote Antwerpse projecten een veelvoud zouden kunnen kosten van wat aanvankelijk geraamd was.
Het Vlaams Belang gaf reeds eerder aan dat onder meer de zogenaamde “Lange Wapperâ€, de gecontesteerde viaduct over Deurne, Merksem, Luchtbal en het Eilandje, geen 1,85 miljard euro, maar mogelijks meer dan 2,5 miljard euro zou kunnen kosten.
Daarmee wordt duidelijk dat zonder uitgesproken financieel engagement van de Vlaamse Regering van het hele BAM-verhaal dat Antwerpen mobiel moest houden, weinig in huis zal komen.
Meer nog, de aarzelende houding van de Vlaamse Regering in het hele Scheldeverdiepingsverhaal (waar langs Nederlandse zijde nog geen millimeter werd verdiept) en de recente aankondiging van Minister-President Peeters (CD&V) dat de havens zelf zullen moeten instaan voor de financiering van hun fundamentele infrastructuur, wijzen er op dat de Vlaamse Regering Antwerpen in de steek is aan het laten.
Ook in het dossier van de luchthaven van Deurne, als dat van de IJzeren Rijn, blijft de regering van Peeters ter plaatse trappelen.
Met een regering waarin drie Antwerpse ministers (Peeters, Van Mechelen, Van Brempt) vertegenwoordigd zijn, zou Antwerpen anders en beter mogen verwachten. Dit is niet het geval.