Enkele weken geleden bereikten de 3 Belgische gewesten een principeakkoord over de invoering van een tolsysteem (kilometerheffing) op het Belgische hoofdwegennet voor vrachtwagens en dit vanaf 2013. Ten laatste in 2013 zullen vrachtwagenbestuurders dus moeten betalen per kilometer dat ze over de Belgische wegen rijden. Voor personenwagens zou er een elektronisch wegenvignet komen. De maatregel zal gelden voor binnen- en buitenlandse vrachtwagen van meer dan 3,5 ton. Zij zullen per kilometer dat ze over het Belgische wegennet rijden tol moeten betalen. Hoeveel dat zal zijn is afhankelijk van waar en wanneer er gereden wordt en ook van hoe oud de vrachtwagen in kwestie is.
  De manier waarop de tolheffing zal gebeuren, ligt nog niet vast. De praktische uitwerking van het systeem zal door experten van een privébedrijf worden uitgewerkt. De vrachtwagens zullen worden uitgerust met een zwarte doos, een GPS of een ander datatransmissiesysteem want alleen zo kunnen buitenlandse chauffeurs correct worden belast.   Het is nog niet helemaal duidelijk hoe de tolheffing voor personenwagens eruit zal zien. De belasting zou via een vignet worden geïnd en de automobilist zou zowel worden belast in functie van de reisduur als via milieucriteria (de zgn. externe kosten). Waarschijnlijk zal de CO2-uitstoot ook nu het criterium worden. Tegelijkertijd worden de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling (BIV) hervormd maar blijven ze wel degelijk bestaan. Ze worden aangepast in functie van milieucriteria. Voor de lichte vrachtwagens en de personenvoertuigen wordt dus een wegenvignet ingevoerd met een gedeelte voor vaste kosten (het eigenlijke vignet voor het gebruik van de weginfrastructuur) en een gedeelte (via de hervormde autofiscaliteit) voor variabele, zgn. externe kosten (schadelijke emissies, fijn stof, geluid), dat dus zal afhangen van met welk type auto men rijdt.   Ook de buitenlanders zullen een wegenvignet moeten kopen zodat ook zij gaan betalen voor het gebruik dat ze maken van onze wegeninfrastructuur. Hierbij slaagde de Vlaamse regering er echter niet in om voor deze specifieke opbrengsten een voor Vlaanderen gunstige verdeelsleutel te verkrijgen (slechts 52 % voor Vlaanderen).   De Vlaams Belang-fractie stelt zich ten zeerste de vraag of het hier werkelijk zal gaan om het invoeren van een eerlijke fiscaliteit en of het transport- en mobiliteitssysteem in Vlaanderen effectief zal worden verbeterd.   De Vlaamse Regering kiest voor de vlucht vooruit !   Vlaams Volksvertegenwoordiger Jan Penris schetste tijdens een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement eerst nog eens de talrijke kronkels in de  “voortschrijdende” visie van de Vlaamse Regering over kilometerheffing en wegenvignet. Tijdens de vorige legislatuur had de meerderheid het goede voorstel om buitenlandse weggebruikers mee te laten betalen voor het gebruik van ons wegennet via het simpele systeem van een wegenvignet. Dat was uitdrukkelijk opgenomen in het regeerakkoord van die regeerperiode. Onder Nederlandse druk maakte men echter een bocht richting slimme kilometerheffing (rekeningrijden). Maar uiteindelijk bleek eind vorig jaar dat Nederland toch opnieuw afzag van een slimme kilometerheffing omdat er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is. Jan Penris:  “En dan kon België – of de deelstaten van dat land – nog maar één kant uit, de kant waarvoor nu wordt gekozen: de vlucht vooruit …”   Tegelijkertijd wees Jan Penris op de reacties van VOKA en transportorganisatie FEBETRA die m.b.t. de vervanging van het eurovignet door de slimme kilometerregeling voor vrachtwagens heel duidelijk pleiten voor een maximale afstemming met de buurlanden en ook vragen hebben bij de economische impact van een en ander. Maar ook de Inspectie van Financiën stelt duidelijk dat ze niet anders kan concluderen dan dat de in het politiek akkoord opgenomen elementen voorlopig onvoldoende en al te vrijblijvend zijn om verzekerd te zijn van een algemene doelmatige aanpak. Meer bepaald heeft ze het over het nog steeds ontbreken van de effecten op de logistieke sector. Jan Penris:  “Ook de MORA (Mobiliteitsraad Vlaanderen) had duidelijk gevraagd om eerst eens te bestuderen wat de mogelijke implicaties kunnen zijn voor Vlaanderen als distributieland, voor onze transporteurs en voor onze havens.”   Autorijden zal voor heel wat gewone Vlamingen duurder worden !   Maar Penris ging vooral in op de negatieve gevolgen van de vergroening van de autofiscaliteit voor personenwagens:  “Dan is er het wegenvignet. Ook daarmee heb ik het moeilijk. Niet met het feit dat er een vast gedeelte is, want mensen die de wagen gebruiken, betalen nu ook al belastingen, maar wel met het variabele deel, het deel in functie van de groenheid van de wagen. Ik heb de indruk dat men mensen zal bestraffen die het al moeilijk hebben: de student die van pa en ma een tweedehandsauto heeft gekregen om naar zijn kot in Leuven te rijden, de oude bompa en bomma die nog een oude wagen hebben staan om af en toe hun ‘grote commissies’ te doen. Die mensen zult u extra belasten. U zegt wel dat de invoering van zo’n nieuw systeem kostenneutraal moet en zal zijn, maar Waals minister Henry heeft al gezegd dat de kostenneutraliteit niet gegarandeerd is. Er zullen dus heel wat mensen zijn die meer zullen moeten betalen.”   De hervorming van de autofiscaliteit kan de Vlamingen misschien ertoe aanzetten een milieuvriendelijke wagen te kopen maar al te grotere veranderingen in het aankoopgedrag moeten niet worden verwacht. De huidige belasting gebaseerd op fiscale PK belet ook niet dat er nog heel wat wagens met krachtige motoren worden verkocht. Bovendien is het wegenvignet een vorm van forfaitaire belasting die niet of nauwelijks verschilt naar het aantal kilometer dat iemand aflegt of het soort wegen dat hij gebruikt.   Voor het Vlaams Belang en de VVBM is het duidelijk dat de Vlaamse regering heel duidelijk na de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens deze zal uitbreiden naar personenwagens, m.a.w. het  “rekeningrijden”. Binnen afzienbare tijd zal elke personenwagen die in België in het verkeer wordt gebracht verplicht zijn uitgerust met een ingebouwde GPS die de ritgegevens automatisch zal doorgeven aan de Dienst Verkeersbelastingen !   Big Brother is watching you !