Vlaams Belang verzet zich tegen Antwerps parkeerbeleid
Op 1 september gaat het nieuwe parkeerbeleid van start. Volgens het stadsbestuur en GAPA is het uitgangspunt van het parkeerbeleid dat iedere bewoner de mogelijkheid moet krijgen om een parkeerplaats te vinden in de nabijheid van zijn woonst. In de praktijk betekent het nieuwe beleid vooral een uitbreiding van het betalend parkeren en verhoogde parkeertarieven. Onder het mom van vereenvoudiging werden de parkeertarieven opgetrokken en het betalend parkeren uitgebreid. Antwerpen is nu de duurste parkeerstad van Vlaanderen.
In mei keurde de gemeenteraad het parkeerbeleidsplan 2008 – 2013, inclusief de nieuwe parkeertarieven, goed. Alleen Vlaams Belang-Vlott verzette zich tegen de verhoging van de parkeertarieven en de uitbreiding van het betalend parkeren.
Antwerpen, de duurste parkeerstad van Vlaanderen
Vanaf 1 september gelden in Antwerpen drie parkeerzones, concentrisch opgebouwd rond de stad. Betalend parkeren geldt er overal van maandag tot en met zaterdag.
De rode zone bestrijkt het historische en commerciële centrum, tussen de Schelde, de Leien en de omgeving van het Centraal Station. Daar moet van 9 tot 22 uur betaald worden. De maximale parkeerduur is er beperkt tot 3 uur. Het eerste uur kost 1,50 euro, het tweede uur 2,50 euro en het derde 3,50 euro.
De groene zone bevindt zich tussen de Leien en de Singel. Daar moet van 9 tot 19 uur betaald worden en kan maximaal 10 uur geparkeerd worden. Een uur parkeren kost in de groene zone 0,60 euro; de volgende uren moet 1 euro per uur betaald worden. In sommige straten kan voor een dagticket aan 3,50 euro gekozen worden.
De gele zone bevat de straten buiten de Singel. Daar moet van 9 tot 19 uur betaald worden. Er kan in die zone maximaal 10 uur geparkeerd worden. In de gele zone geldt voortaan steeds een uurtarief van 0,50 euro per uur. Dagtickets aan 2,50 euro zijn er beschikbaar, behalve in winkelstraten en in de buurt van parkings.
Bewoners hebben recht op een bewonerskaart en moeten niet betalen als ze parkeren. Binnen de Singel werden de bewonerskaartzones hertekend. Iedere bewonerskaartzone werd groter en overlappend gemaakt.
Vergelijken we even de Antwerpse tarieven met die van andere Vlaamse steden. Twee uur parkeren in het centrum van Antwerpen kost vanaf 1 september 4 euro. De tarieven gehanteerd in de hoofdstad en andere Vlaamse centrumsteden zijn overal lager: Brussel 3 euro, Brugge 2,80 euro, Gent 2,50 euro, Kortrijk 2,50 euro, Hasselt 2 euro.
Nergens dient er later dan 19 uur betaald te worden om te parkeren, behalve in het centrum van Brugge: tot 20 uur. Enkel in de Antwerpse kernstad wordt het systeem van betalend parkeren tot 22 uur ingevoerd.
Parkeerautomaten: de jackpots van Antwerpen
Antwerpen beschikt over 135.560 parkeerplaatsen op straat. De betaalparkings bieden een capaciteit van net geen 9.000 plaatsen. Die zijn in Antwerpen duur: bijv. drie uur parkeren in de betaalparking aan de Grote Markt kost 11 euro.
Op 27.739 parkeerplaatsen is het bewonersparkeren van kracht. Sinds december ’98 evolueerde het betalend parkeren van 14.755 plaatsen naar 21.768 in 2008. Het aantal plaatsen met schijfparkeren evolueerde in diezelfde periode van 7.234 eenheden naar 10.121 plaatsen.
Antwerpen telt nu 1.538 parkeerautomaten (eerder dit jaar 1.029). De opbrengst per parkeerautomaat wordt dit jaar geschat op 5.784 euro. Dit betekent een jaaropbrengst voor alle parkeerautomaten van 7.153.474 euro. Voor 2009 is de prognose: 6.092 euro per automaat (+ 5,34%) , 9.369.393 euro jaaropbrengst voor alle automaten. Zijnde een stijging door het invoeren van het nieuw parkeerbeleid van 2.215.919 euro op een jaar tijd door de invoering van de nieuwe tarieven en de uitbreiding van het aantal parkeerautomaten.
In 2007 schreven de 31 parkeerwachters in totaal 200.179 retributies uit in de betalende zones en in de blauwe zones (schijfparkeerplaatsen). GAPA gaat in zijn prognoses uit van een daling per jaar met 2% van het aantal retributies per parkeermeter. De prijs per retributie wordt op 1 september verhoogd met maar liefst 7% van 21,5 euro tot 23 euro. In 2014 wil GAPA de prijs van de retributie optrekken naar minstens 25 euro. Het inningspercentage bedraagt ongeveer 80%. Voor 20% van alle retributies wordt een tweede aanmaning gestuurd. De verwachte opbrengst voor de retributies voor 2008 wordt berekend op 4.080.142 euro. Voor 2009 bedraagt de prognose 4.843.300 euro.
De parkeerautomaten zijn dus wel degelijk een belangrijke bron van inkomsten voor het Antwerps stadsbestuur.
Bemerkingen van Vlaams Belang-Vlott op parkeerbeleidsplan
1) Eenvoudiger, maar ook duurder: tariefverhogingen zijn verkapte belastingverhoging
Onder het mom van vereenvoudiging werd een uitbreiding van het betalend parkeren alsook een verhoging van de parkeertarieven doorgevoerd. De verhoging van de tarieven is niet meer of niet minder dan een verkapte belastingverhoging. Het stadsbestuur breekt daarmee opnieuw een verkiezingsbelofte. Er zouden deze legislatuur immers geen belastingverhogingen doorgevoerd worden. Het gebeurt nu uitdrukkelijk wel.
2) Winkelen in Antwerpen is duur; winkelen in shoppingcentra is gratis
Het stadsbestuur wil het autogebruik in de binnenstad ontmoedigen. Het wordt inderdaad steeds moeilijker om de binnenstad (gebied binnen de Leien) met de auto te bereiken. Bovendien is het haast onmogelijk om zijn auto in de binnenstad te parkeren. Er verdwenen in het centrum de laatste jaren heel wat parkeerplaatsen. De centrumparkings zijn zeer duur en de parkeertarieven zijn in de binnenstad de hoogste van heel Vlaanderen. Wat een verschil met de shoppingcentra (bijv. Wijnegem of Waaslandshopping in St Niklaas ) die hun klanten gratis parkeergelegenheid aanbieden.
3) Waar blijven de randparkings?
In verschillende Vlaamse centrumsteden waar betalend parkeren toegepast wordt, is er de mogelijkheid voor de automobilist om gebruik te maken van gratis of goedkope randparkings (cfr. Brugge). Vanuit die parkings kan op het openbaar vervoer gestapt worden. Antwerpen telt buiten twee park & ride zones (op Linkeroever en op de grens Merksem/Schoten) geen randparkings met aansluiting op het openbaar vervoer. De twee bestaande randparkings aan eindhaltes van tramlijnen worden goed gebruikt en bewijzen het nut van randparkings. Dure tarieven, zonder randparkings toont aan dat het enkel de bedoeling is van het stadsbestuur is om de automobilist uit te persen als een citroen.
4) Onduidelijk beleid rond parkeren in winkelstraten
In sommige winkelstraten staan parkeermeters of worden er momenteel geplaatst. Andere winkelstraten worden dan weer ongemoeid gelaten. De Bredabaan en de Statiestraat/Drie Koningenstraat hebben parkeermeters terwijl men in de Handelstraat en omgeving nog steeds vrij kan parkeren. Het parkeerbeleid voor de winkelstraten is bijzonder onduidelijk en dient het voorwerp uit te maken van verder overleg en verfijning. Het mag zeker niet de bedoeling zijn om onze winkelstraten zo goed als onbereikbaar te maken voor auto’s. Dit lijkt nochtans de filosofie van het stadsbestuur, zeker voor wat betreft de binnenstad.
5) Parkeergeleidingssysteem werkt niet
De firma die aangeduid was voor de operationalisering van het parkeergeleidingssysteem is ermee opgehouden. Pech voor GAPA en nog meer voor de automobilisten die een parkeerplaats zoeken in de binnenstad. Het is wel onaanvaardbaar dat het systeem nu al maanden volledig buiten werking is zonder dat GAPA er in slaagt om een alternatief te zoeken. De borden hebben nooit naar behoren gefunctioneerd. Wanneer het parkeergeleidingssysteem wel functioneel zal zijn, is niet meegedeeld. Een stad als Antwerpen onwaardig.
6) Betaalparkings zijn duur
Antwerpen profileert zich als winkelstad en horecastad, maar zorgt er wel voor dat de stad alsmaar moeilijker bereikbaar wordt voor auto’s. De grote invalswegen werden versmald en er is nu sprake om van de hele binnenstad een zone 30 te maken. Deze maatregelen gaan niet gepaard met flankerende maatregelen, zoals goedkopere betaalparkings (op avonden /verlaagd weekendtarief cfr. Gent), randparkings, vlot openbaar vervoer, pendelbusjes,…
Het idee van gewezen gemeenteraadslid Wim Verreycken i.v.m. de ringlijn is wel gretig ingepikt door de meerderheid, maar er is zelfs nog geen begin gemaakt van een plan van uitvoering.
7) Uitbatingskosten GAPA zijn hoog
De inkomsten uit de parkeerautomaten zijn aanzienlijk, maar ook de uitbatingskosten zijn aan de hoge kant. Een aantal lichtzinnige beslissingen uit het verleden kostten GAPA bovendien heel wat meerkosten. Een externe audit van GAPA dringt zich op. Het leasen en exploiteren van parkeerautomaten en handterminals met hun bijhorende beheersystemen aan de firma Apcoa Belgium voor een totale prijs van 35.616.105 euro bleek alvast geen goede beslissing. Het ging hier immers om verouderde toestellen die snel dienden aangepast te worden met aanzienlijke meerkosten tot gevolg. GAPA besliste ook om een meerprijs van 428.160 euro te betalen voor het leveren van de nieuwe versie automaten. De verhoging van de parkeertarieven moet deels dus ook de stijgende kosten van GAPA dekken. Bij een beter beheer hadden de tarieven niet moeten verhoogd worden. Ze hadden integendeel verlaagd kunnen worden.
Uitgangspunten Vlaams Belang-Vlott inzake parkeerbeleid
GEMAKKELIJKER EN GOEDKOPER PARKEREN IN ANTWERPEN
Vlaams Belang-Vlott wil eerst en vooral een einde maken aan het auto-pestbeleid dat in Antwerpen gevoerd wordt. Blijkbaar is met de auto rijden niet politiek-correct meer en moet het autorijden ontmoedigd worden. Vlaams Belang-Vlott is het met die visie niet eens. Eerst moeten voldoende evenwaardige alternatieven voor de auto voorhanden zijn, vooraleer men de automobilist het leven zuur maakt.
Vlaams Belang-Vlott is dan ook voorstander van een parkeerbeleid dat het de automobilisten gemakkelijker en goedkoper maakt om te parkeren. Vlaams Belang-Vlott wil eveneens investeren in een beleid dat alternatieven aanreikt voor het gebruik van de auto in de stad.
Vlaams Belang-Vlott stelt volgende maatregelen voor.
1) Elke bewoner van Antwerpen mag in zijn eigen district gratis parkeren.
2) De parkeertarieven worden opnieuw verlaagd.
3) De verplichte betalende parkeertijd wordt teruggebracht naar 18 uur.
4) In de winkelstraten kan kort geparkeerd worden via het gebruik van de parkeerschijf.
5) Goedkope avondtarieven worden ingevoerd voor de betaalparkings in de Antwerpse binnenstad.
6) De tarieven van de betaalparkings worden verlaagd.
7) Klanten krijgen korting in betaalparkings op vertoon van hun aankoopbewijs (vanaf een bepaalde minimumwaarde).
8) Een degelijk parkeergeleidingssyteem wijst de weg wijst naar de betaalparkings.
9) Investeringen in een veiliger openbaar vervoer in de stad verhogen de aantrekkelijkheid van tram en bus.
10) De aanleg van bijkomende randparkings, met ofwel directe aansluiting op het openbaar vervoer, ofwel met pendelbusjes, moet ertoe bijdragen dat er minder auto’s in de stad rijden. Combitickets voor pendelverkeer en parkings moeten goedkoper zijn dan de parkeertarieven in de binnenstad.
11) Bij heraanleg van straten en pleinen mogen geen parkeerplaatsen sneuvelen. Een parkeereffectenrapport moet uitsluitsel brengen over het effect van de heraanleg op het aantal parkeerplaatsen.
12) Een audit naar het beheer van GAPA zorgt op korte termijn voor een noodzakelijke kostenbeheersing en naar maximaal rendement van het parkeerbedrijf.